Canal Plus og den franske markedsføringsvirksomhed på sportsområdet Groupe Jean-Claude Darmon er nået til enighed med RTL Group om at etablere en ny TV- og markedsføringsvirksomhed udelukkende med aktiviteter indenfor sport.
RTLs UEFA-rettigheder vil blive overført til det nye selskab, som endnu ikke har fået navn. Den forventede årlige omsætning vil overstige 570 millioner euro og dermed placere virksomheden blandt de store rettighedsindehavere i sportsverdenen.
I udgangspunktet skal virksomheden overtage TV- og markedsføringsrettigheder i over 320 fodboldklubber og mere end 40 nationale fodboldorganisationer verden over.
Aktiefordelingen er endnu ikke endelig, men det forventes at RTL og Canal Plus hver får en andel på imellem 39,5 procent og 46,6 procent i det nye selskab, som samlet værdifastsættes til mellem 1 og 1,2 milliarder euro.
Selskabets domicil bliver i Paris med Jean-Claude Darmon som bestyrelsesformand og administrerende direktør - og desuden bliver virksomheden noteret på den franske fondsbørs i Paris.
Mere fra MediaWatch
Briefing: Ugen i mediebranchen
Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.