MediaWatch

CSC inviterer til fusioner

Selskabets danske og skandinaviske chef, Asger Jensby, siger til Børsen, at en konsolideringsbølge er på vej i Danmark. Formålet skulle være at skabe en modpol til det fremstormende DMdata, som Mærsk Data og Danske Bank ejer i fællesskab.

DMdata har taget teten på området for edb-drift, infrastruktur og outsourcing. - Det er min ambition at blive en modpol til DMdata, siger Asger Jensby.

- Nogle af os kunne f.eks. gå sammen og lave et fælles driftsselskab, uddyber han, og nævner i den forbindelse nogle af de øvrige store spillere på markedet: KMD, PBS, WM-data, SDC, Bankernes EDB Central og Nordeas IT-drift.

CSC's omsætningsvækst på 34 procent i Danmark følges op af en stigning i resultatet på 50 pct. til 150 millioner kroner før skat i regnskabsåret. I Skandinavien voksede omsætningen med 55 procent til 2.950 millioner kroner mens overskuddet før skat steg 60 procent til 275 millioner kroner.

CSC har allerede købt 60 procent af aktierne i KMDs datterselskab ScandiHealth, efter Amtsrådsforeningen besluttede sig for at forlade samarbejdet med KMD. Det betød, at KMD's omsætning faldt med otte procent til 1.857 millioner kroner i det netop fremlagte årsregnskab.

KMD's øvrige forretninger voksede med 4,9 procent i 2000, hvilket betød, at selskabet kom styrket ud af 2000 med sit bedste resultat nogensinde. Overskuddet før skat steg 17 procent til 104 millioner kroner.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs