MediaWatch

TVs digitalisering er i fuld gang

Viasat slukker de analoge signaler for en række af betalingskanalerne på onsdag den 2. maj. Det drejer sig om TV1000, Cinema, TV6 og andre. Dermed er digitaliseringen for Viasat så langt fremme, at det nu udelukkende er TV3 og 3+, der sendes analogt.

- Vi har i perioden fra oktober 2000 til nu gennemført en ombytning af analoge set-top bokse med digitale blandt vore parabolkunder. Bortset fra en lille gruppe, har alle Viasats Guldkunder nu en digital satellitmodtager, siger direktør Kim Poder Viasat A/S.

TvDanmark har i forbindelse med Big Brother afprøvet en række af digitale interaktive muligheder, og dem vil man gerne videreudvikle. Fra den 3. september satser TvDanmark1 udelukkende på digitalt TV og stopper således sine analoge sendinger. TvDanmark1 er imidlertid også en reklamefinansieret kanal, der ses via parabol. En nøjagtig beregning af konsekvenserne for TvDanmark1s penetration er umulig, men et forsigtig estimat baseret på Galluptal antyder, at kanalen vil tabe cirka fem procentpoint, hvis altså signalskiftet skete i dag.

- Den positive udvikling i penetrationen af digitale dekodere er nu for alvor en realitet. Dette er bare endnu et kraftigt signal om, at fremtidens TV er digital, og den udvikling har vi nu valgt at bakke 100 procent op, siger administrerende direktør i TvDanmark, Jesper Sehested Lund.

I den seneste måned har seere med en digital satellitmodtager fra Canal Digital kunnet følge deltagerne i Big Brother huset 24 timer i døgnet med mulighed for selv at skifte mellem husets kameraer:

- Det har fungeret så godt, at vi nu er klar til i højere grad at bruge de interaktive muligheder på vores sendeflade - både i nuværende og kommende programmer. Det er kun fantasien, der sætter grænser for, hvad man i fremtiden kan få ud af sit TV, siger Jesper Sehested Lund.

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs