MediaWatch

Nokia ned forud for regnskab

Trods udsigten til en stigende andel af mobiltelefonmarkedet samt den seneste tids erhvervelse af adskillige betydende 3G netværkskontrakter, reagerer investorerne negativt på dagen før den finske gigants regnskabsfremlæggelse, skriver Dagens Næringsliv.

Analytikerne forventer, at Nokias første kvartal slutter med et resultat på 1,3 milliarder euro før skat. Samlet svarer det til en nedgang på 1,6 procent sat i forhold til samme resultat sidste år. Indtjeningen per aktie ventes at nå 0,18 euro, hvilket er 0,01 euro lavere end Nokias egen prognose. Driftsresultatet ventes at ende på 1,28 milliarder euro.

Nokia ,der sidste år solgte 126,4 millioner mobiltelefoner over dobbelt så mange som den nærmeste konkurrent Motorola, forventer, at øge sin markedsandel fra 30,6 procent til 40 procent på verdensplan. I midten af marts var andelen oppe på 32 procent og analytikerne tror på, selskabet kan nå det fastsatte mål.

Det finske selskab satser i øvrigt på at nå en andel på 35 procent af 3G- netværksleverancerne, et område som stadig har svenske Ericsson som ledende aktør. Selvsamme Ericsson har i dag haft en positiv dag på børsen, og her er det især det offentliggjorte samarbejde med Sony, som har vakt investorernes interesse.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs