MediaWatch

Arrowhead i kapitalproblemer

Arrowhead, der for 70 procents vedkommende er ejet af Nordens største elektricitetsleverandør svenske Vattenfall, har netop opgjort sit tab til 637 millioner svenske kroner. Vattenfall har på den baggrund ydet selskabet et kortfristet lån på 180 millioner kroner for at dække det umiddelbare kapitalbehov, skriver Dagens Industri.

Bredbåndsselskabet har dog brug for yderligere 400 til 500 millioner kroner for at kunne klare sig fremover. En emission blandt selskabets egne aktionærer synes at være den eneste mulighed, idet markedets negative holdning til bredbåndsselskaber gør kapitaltilførsler ude fra besværligt.

Vattenfall skulle således have tilbudt at købe de resterende aktier i Arrowhead, men budprisen på 165 millioner kroner hvilket svarer til 3,5 krone per aktie, har skabt røre blandt Arrowhead-aktionærerne, der betragter dette som en klar underpris. Indtil flere af dem har betalt op til det tidobbelte.

I et brev til Sveriges Erhvervsminister, Björn Rosengren, har de nu klaget over buddet, men Mats Fagerlund, ansvarlig for blandt andet Vattenfall's juridiske anliggender afviser klagen. Han kan godt forstå aktionærerne, men finder ikke at Vattenfall kan lastes for at Arrowhead-aktien er faldet så meget som den er.

Arrowhead er også repræsenteret i Danmark og ifølge administrerende direktør, Kaare Siesing, har man indtil nu ikke mærket noget til den umiddelbare katastrofestemning fra svensk side.

- Vi fører en diskret tilværelse uden de store armbevægelser. Vort fokus er på kvalitet og det vi først og fremmest koncentrerer os om er at få infrastrukturen på plads, således Siesing.

Det danske kontor har idag 18 medarbejdere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs