En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag5. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
15.03.2001kl. 06.24

Internet annoncører søger nye veje

MediaWatch

På Internettet er det svært at fange brugernes flygtige opmærksomhed. Her handler det om at skille sig ud fra mængden og få respondenterne til at foretage de ønskede handlinger, hvilket de hidtidige annoncemetoder ikke helt har formået at leve op til.

Derfor prøver annoncørerne sig nu med nye midler som større annoncer, såkaldte hyperboards, pop-ups og pop-back - det vil sige annoncer, som kommer frem igen, når brugeren forlader en site. Også de nye Dynamisk HTML, DHTML, vinder i stigende grad indpas, hvor animationerne kan bevæge sig udenfor de rammer, som er afsat til annonceringen.

Ifølge norske Dagens Næringsliv er Sverige langt fremme med at afprøve nye Internet-reklamer. Det gælder blandt andet svenske Dagens Industri, som i længere tid har eksperimenteret med nye og mere teknisk avancerede annonceringsformer, og ifølge Jonas Linnér, giver det en bedre eksponering og klikrate end de traditionelle bannere. Det samme gælder, hvis annoncerne understøttes af animationer og/eller lyd, siger Linnér.

De norske mediebureauer er imødekommende overfor de nye tiltag, men brugen af for eksempel DHTML må ikke overdrives, så annoncerne bliver til gene for brugerne, mener direktør Christian Astrup fra norske Synergi Interactive.

Både Christian Astrup og Internetrådgiver Helene Friis fra norske Mediacom Interactive afviser imidlertid at traditionelle bannerannoncer har udspillet sin rolle. Internet annoncering handler om at skræddersy annoncer til formålet og om at opbygge mærkevarekendskab, og skal derfor ikke kun måles i antal klik.

De nye teknisk komplicerede annonceformer ventes i stigende grad at vinde frem i Internet universet i takt med at flere brugere får hurtige bredbåndsopkoblinger til Internettet.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Ali Abbasis thriller vandt stort ved lørdag aften ved Robert Prisen. | Foto: Martin Sylvest/Ritzau Scanpix
Medienyt

Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen

Phil McGraw fik i 2020 en stjerne på Hollywood Walk of Fame i Los Angeles. | Foto: Chris Pizzello/AP/Ritzau Scanpix
TV

Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Seneste nyt

  • Holy Spider snupper 11 statuetter ved Robert Prisen – 09.21
  • Dr. Phil trækker stikket til sit talkshow efter 21 år på skærmen – 09.04
  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 4. feb.
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 4. feb.
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 4. feb.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • SoMe Manager

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren IT Supporter

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • People Manager for Upright Music

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • SoMe Manager

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Life science journalist

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge