MediaWatch

Samme målgruppe følger Big Brother

Nye tal fra Initiative Universal (IU) viser, at mens den såkaldte snitrating for TvDanmark 2 i prime time (klokken 20-21) er steget med omkring 150 procent, fra 3,2 til 8,1, er den såkaldte nettodækning slet ikke fulgt med.

Den er kun steget fra 53 procent til 60 procent. Det betyder på dansk, at selvom Big Brother har trukket mange nye seere, er der ikke tale om så mange, som de høje ratings skaber forventning om.

Til sammenligning generer TV3 samme nettodækning som TvDanmark 2, med snitratings der er omkring 40 procent lavere. - Der skal ikke herske tvivl om, at Big Brother er en stor succes, siger Jacob Holbech Rasmussen, tv-planner hos IU. Men tallene afslører, at det i høj grad er de samme personer, der følger med i serien, siger han.

SBS, TvDanmarks amerikanske moderselskab, har netop købt rettighederne til det ny reality program "Temptation Island", hvor kæreste- og ægtepar forsøges lokket til utroskab. IU er overbevist om, at TvDanmark kan udnytte det forspring, de har opnået med Big Brother, hvis tv-selskabet lancerer Temptation Island lige i kølvandet på den første serie af Big Brother.

Mere fra MediaWatch

Kulturminister om regulering af sociale medier: Vi har sovet i timen

Regeringen er på vej med et lovforslag om regulering af ulovligt indhold på sociale medier. Det er led i en ambition om i højere grad at kunne stille techselsaber til ansvar for spredningen af indhold på deres platforme. Men der mangler et opgør med indhold, der er skadeligt uden at være ulovligt, lyder det fra kulturministeren.

Filmfolk vil have lavet om på støttemodellen til dansk film

DR og TV 2 bør i fremtiden skulle forpligte sig til støtte danske spillefilm, inden de går i produktion, i stedet for at det sker på bagkant som i dag. Det bør et nyt medieforlig lave om på, lyder det fra Danske Filminstruktører, der bakkes op af Producentforeningen og DFI.

Seneste nyt

Se flere jobs