MediaWatch

Udenlandsk interesse for dansk radio

Hele fem af de seks ansøgninger, der torsdag blev afleveret i Mediesekretariatet, kom fra selskaber med ejere eller medejere fra udlandet. Medieforskeren Frands Mortensen finder det overraskende set i lyset af, at den fjerde radiokanal var udset til at være en kanal for dansk kultur og musik.

Udover Danmarks Radio er ansøgningerne domineret af udenlandske spillere. Disse er: Radio Daisy der kommer fra svenske Bonnier Radio ejet af Bonnier-koncernen. P4 er fra Nordisk Reklame Radio, ejet af SBS Danmark - et datterselskab af det multinationale SBS Broadcast.

Radio 1 skal drives af et selskab stiftet af Jyllands-Posten, Politiken og Berlingske Tidende, hvoraf sidstnævnte har den norske koncern Orkla som storaktionær. Radio PS er navnet på en kanal fra et selskab stiftet af A/S A-Pressen, Lønmodtagernes Dyrtidsfond og den svenskejede mediekoncern MTG. Radio.dk skal drives af P5 Privat A/S stiftet af danske Aller, en række kommercielle tyske lokalradioer, et tysk konsulentbureau samt Flensborg Avis.

Kulturminister Elsebeth Gerner Nielsen siger til Jyllandsposten, at udenlandsk interesse i at drive den fjerde radiokanal er en naturlig del af medieudviklingen.

- Jeg glæder mig over det brede ansøgningsfelt og over, at dagbladene har meldt sig på banen, siger hun til Jyllands-Posten.

Senere på året udbydes den femte radiokanal, der skal sende kvalitetsnyheder og ellers kan drives som en rigtig kommerciel radiostation. Til den tid vil der også være en ansøgning fra TV 2, der undlod at deltage i konkurrencen om den fjerde radiokanal.

Læs mere om kampen om den fjerde radiokanal i det nyeste nummer af Nyhedsbrevet Mediawatch.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs