MediaWatch

Svensk mediegigant undervejs

En nye mediegigant kan meget vel blive en realitet, såfremt det lykkes den svenske forbrugerorganisation, KF, at skabe fodfæste på det svenske mediemarked. Målet er, at blive et af Sveriges ledende medieselskaber på linje med blandt andet Schibsted, skriver Dagens Næringsliv.

KF vil forsøge at opnå positionen via sit datterselskab KF Media, der gennem opkøb skal søge at få indlemmet internet-satsninger, aviser samt magasiner for at skabe en vægtig modspiller til de etablerede mediegiganter.

KF Media, der i dag har en omsætning på 1,2 milliarder svenske kroner, har interesser inden for forlag, aviser samt boghandel. Især det sidste skal fortsat være en vigtig brik, men i tilgift skal der altså satses store beløb på opkøb.

Datterselskabet ejer i dag halvdelen af netboghandlen bol.com og holder ligeledes en 22 procents andel af multimedieselskabet Pan Interactive. Beholdningerne i disse to selskaber skal sælges fra for at finansiere de planlagte opkøb.

KF's administrerende direktør, Gunnar Ahlgren, siger, at han er fortrøstningsfuld overfor tidspunktet for implementeringen af den fastsatte målsætning.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs