MediaWatch

Svensk mediegigant undervejs

En nye mediegigant kan meget vel blive en realitet, såfremt det lykkes den svenske forbrugerorganisation, KF, at skabe fodfæste på det svenske mediemarked. Målet er, at blive et af Sveriges ledende medieselskaber på linje med blandt andet Schibsted, skriver Dagens Næringsliv.

KF vil forsøge at opnå positionen via sit datterselskab KF Media, der gennem opkøb skal søge at få indlemmet internet-satsninger, aviser samt magasiner for at skabe en vægtig modspiller til de etablerede mediegiganter.

KF Media, der i dag har en omsætning på 1,2 milliarder svenske kroner, har interesser inden for forlag, aviser samt boghandel. Især det sidste skal fortsat være en vigtig brik, men i tilgift skal der altså satses store beløb på opkøb.

Datterselskabet ejer i dag halvdelen af netboghandlen bol.com og holder ligeledes en 22 procents andel af multimedieselskabet Pan Interactive. Beholdningerne i disse to selskaber skal sælges fra for at finansiere de planlagte opkøb.

KF's administrerende direktør, Gunnar Ahlgren, siger, at han er fortrøstningsfuld overfor tidspunktet for implementeringen af den fastsatte målsætning.

Mere fra MediaWatch

Staten skal betale mere til medieområdet i ny medieaftale

Mens der bliver hentet penge i udløbet af 24syvs sendetilladelse og fald i public service-puljen, vil staten øge udgifterne til bl.a. DR, lokalaviser og søgbarheden af DR’s arkiver. Få overblik over økonomien i det nye medieforlig her.

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs