Labours kulturminister Chris Smith har udpeget en "vagthund", der skal se nærmere på, om BBC bruger licens-betalernes penge til sine kommercielle aktiviteter. Kulturministeren vil også undersøge BBC Online, selskabets internet-del, samt BBCs løbende nyhedskanal, News 24, skriver Financial Times.
Regeringens udspil kommer efter en strøm af klager fra private tv-selskaber og internet-tjenester om, at BBC tiltager sig urimelige fordele i konkurrencen med den private sektor. BBC Online er blandt andet blevet kritiseret for at levere gratis indhold til mobiloperatører samt til portalen Yahoo! - Der skal være en solid væg mellem de licens-betalte aktiviteter, som hører under public service-ansvaret, og de aktiviteter, der finansieres kommercielt og skal give et kommercielt afkast, siger Chris Smith.
Mere fra MediaWatch
Radio- og podcastplatforme håber på mere fair konkurrence med ny støttemodel
Public Service Puljen og Innovationspuljen bliver åbnet for, at der kan søges støtte til lyd - og det er et vigtigt skridt, lyder det fra en række lydproducenter. Mens Podimo ”helt sikkert” vil søge, afventer Radio ABC og Zetland de endelige støttekriterier. Egmont ser nyt forretningspotentiale i aftalen.