MediaWatch

Prince provokerer musikbranchen

Prince var blandt de første i musikbranchen til at anerkende Internettet som et distributionsmedie og bruge det til at udgive både albums og nye sange. Ganske som en anden rocklegende, David Bowie, har Prince nu sammen med sit band New Power Generation (NPG) oprettet sit eget musiksted på Internettet, som mod en fast månedlig medlemsgebyr vil tilbyde nye sange, musikvideoer, studieoptagelser og Webcasts af koncerter.

Konceptet abonnementsbaserede musiktjenester er begyndt at gribe om sig på Internettet. Således planlægger Vivendi Universal's Universal Music Group, der er verdens største musikselskab, i øjeblikket en musiktjeneste, som er baseret på månedlige brugergebyrer. AOL Time Warner, der ejer Warner Music Group, planlægger også en musiktjeneste, og Bertelsmann, der ejer BMG Entertainment, planlægger at investere mellem 30 og 50 millioner dollar i Napster, som skal udvikle den tyske musikgruppes Internet-strategi på musikområdet.

Prince, der er en af musikindustriens største og mest profilerede kunstnere, antages at have hundredvis af timers musikoptagelser liggende, som aldrig er blevet udgivet. Efter uoverensstemmelser med sit pladeselskab Warner Brothers omkring rettighederne til masterbånd ændrede Prince sit navn til et kryptisk symbol og optrådte umiddelbart efter med ordet "slave" malet i sit ansigt.

Prince er kendt for sine kritiske udtalelser om musikselskaberne, hvor han blandt andet har omtalt Internettet, som noget en musikelsker kun kan anse for en spændende udvikling indenfor musikhistorien.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs