MediaWatch

Hvor er den personlige integritet?

Den verdensomspændende organisation, Consumer International, kræver at der skabes et kontrolorgan, der kan sanktionere de virksomheder, som bryder regelsættet for forbrugernes integritet, skriver Svenska Dagbladet.

Ifølge en undersøgelse udført af organisationen henter op til totredjedele af alle websites personlige oplysninger, der gør det muligt, at indentificere forbrugeren når denne besøger sitet. Virksomhederne bag sitene mangler at fremvise hvad de indhentede informationer bruges til, men i langt de fleste tilfælde vil disse ikke ud med det.

Den personlige integritet er en fundamental menneskerettighed. Dette til trods indsamler virksomhederne en mængde unødvendige personlige informationer, uden at der i dag eksisterer nogen som helst kontrol med hvad disse oplysninger senerehen bruges til, således Anna Fielder ansvarlig for Consumer Internationals undersøgelse.

På den baggrund ønsker organisationen nu, at der skabes et uafhængigt internationalt organ, der skal kontrollere, opspore og stoppe de sites, som indsamler disse oplysninger og derefter videresælger deres kunderegistre uden tilladelse.

Consumer International er en global forbrugerorganisation med 263 medlemsorganisationer. Selve undersøgelsen omfatter 751 websites i EU.

Mere fra MediaWatch

Rørbye Rønn afliver spekulation om store biograffilm på DRTV

Maria Rørbye Rønn glæder sig over, at politikerne letter på detailstyringen af public service-stationen og giver DR en større fleksibilitet til at kunne omstille sig digitalt. Men hun afviser, det vil ændre i konkurrencesituationen i forhold til private medier.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs