MediaWatch

DR-radio genvinder balancen

DR-radios andel af radiolytningen er således stabiliseret på 65 procent, mens kommerciel radio som samlet kategori gør krav på 31 procent af forbruget. Resten af lytningen sker på udenlandsk og græsrodsradio. De to sidstnævnte radiokategorier mister en smule terræn i forhold til 3. kvartal 2000.

Samlet set er radiomediets daglige nettodækning faldet med 2000 lyttere, mens den ugentlige dækning er steget med 2000. I løbet af en dag lytter næsten 4 millioner danskere til radio.

Samtlige DRs radiokanaler leverer en lille fremgang og bidrager alle til, at DR hæver sin andel fra et rekordlavt niveau på 63,7 procent i 3 kvartal. Blandt de kommercielle aktører øger Voice-gruppen og Radio2/Uptown gruppen begge deres ugentlig nettodækning. Det er især den ét år gamle PopFM, der driver fremgangen for SBS-radioerne, mens Radio2 trækker læsset for Clear Channel Communications danske radioudbud.

Det er fortsat ANR-gruppen, Radio Viborg-gruppen og Radio ABC- gruppen, der presser DR ved at levere høj nettodækning til kommerciel radio i deres respektive amter.

Den Murdoch-ejede Sky Radio, der kun sendes på kabel, er ny i Gallups måling og tiltrækker hele 135.000 ugentlige lyttere.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs