MediaWatch

Masseafskedigelser i Vivendi Universal

Vivendi Universal, der er resultatet af fusionen mellem franske Vivendi og canadiske Seagram til 34 milliarder dollar, planlægger at spare flere hundrede millioner dollar ved at bortrationalisere dobbeltfunktioner indenfor logistik og ledelse. Det skriver Financial Times.

Det er anden gang inden for blot en uge, at et af verdens største medie- og underholdningsselskaber meddeler, at det vil masseafskedigelser. Sidst var det AOL Time Warner, der er et resultat af fusionen mellem Internet-tjenesten America Onling og medieselskabet Time Warner, der også annoncerede kommende afskedigelser af omkring 2000 medarbejdere.

Vivendi Universal forventer at en bortrationalisering af dobbeltfunktioner i de to fusionerede selskaber vil kunne bidrage med et yderligere cash-flow på omkring 420 milliarder euro frem til udløbet af år 2002. Masseafskedigelserne kommer dog ikke til at foregå på én gang, men vil blive afviklet hen ad vejen. Selskabet forventes at redegøre for de potentielle synergieffekter ved fusionen i forbindelse med offentliggørelsen af selskabets årsberetning i slutningen af marts måned i år.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs