MediaWatch

Status på e-handel i Danmark

Ifølge undersøgelsen solgte danske virksomheder sidste år for 12 milliarder kroner på Internettet. Det svarer til lidt under én procent af virksomhedernes samlede omsætning i 2000. Ifølge Danmarks Statistik er det første gang, at der i Danmark er sat tal på virksomhedernes Internet handel, og hvor stor en andel denne handel udgør af virksomhedernes samlede omsætning.

Undersøgelsen viser endvidere, at cirka hver tiende virksomhed sælger over Internettet, hvilket svarer til 12 procent af virksomhederne med Internet adgang. I de virksomheder, der sælger via Internettet, udgør salget gennemsnitligt syv procent af den samlede omsætning. Endvidere sker kun 13 procent af internet-salget til private forbrugere, mens resten er salg til virksomheder eller den offentlige sektor. 81 procent af salget sker til det danske hjemmemarked, 12 procent går til EU og 7 procent til resten af verden.

På trods af det beskedne internetsalg viser undersøgelsen, ifølge Danmarks Statistik, at Internettet er en vigtig forretningskanal for mange virksomheder i Danmark, herunder i forbindelse med markedsføring og servicering med videre.

Undersøgelsen er baseret på svar fra 3.300 firmaer med mindst fem ansatte.

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs