MediaWatch

Frankrig vil ikke sænke 3G-priser

Den franske industriminister Christian Pierret, vil ikke acceptere, at regeringen kan blive nødt til at sænke priserne på licenser til 3G, til trods for indikationer om, at den franske udbudsproces bliver nødt til at gå om, skriver Financial Times.

For nylig meddelte joint venture samarbejdet mellem franske Suez Lyonnaise des Eaux og spanske Telefonica, at det ikke ville indlevere et tilbud på de franske licenser, med den begrundelse at licenserne er for dyre. Dertil kommer stigende forventninger om at også Bouygues Telecom, der er den tredjestørste franske mobiltelefoni operatør, også vil droppe ud af auktionen.

Selskabernes frameldinger reducerer antallet af kandidater til de fire franske licenser til kun to tilbageværende - Orange, der ejes af det delvist statsejede France Telecom, og SFR, der er Frankrigs næststørste mobiltelefoni operatør.

Industrieksperter har i lyset af den franske situation foreslået, at de franske telekommunikations myndigheder, ART, efter udløbet af ansøgningsfristen, der er 31. januar, undlader at tildele nogen licenser med den begrundelse, at sektorens finansielle omstændigheder har ændret sig så meget, at det ikke længere vil være muligt at sikre rimelige vilkår for forbrugerne.

Sker det, er vejen banet for at den franske regering vil kunne lade hele processen gå om, eller eventuelt blot udbyde tre licenser i stedet som nu, fire. Og det vil sandsynligvis også betyde, at priserne for licenserne sænkes fra det nuværende niveau på 4,95 milliarder euro.

Mere fra MediaWatch

Podimo-partnerskab åbner dør til podcastmarkedet for Drive

En aftale om undersøgende journalistiske podcastserier til Podimo er første skridt mod en egentlig lydafdeling i produktionsselskabet Drive, der hidtil kun har lavet tv. Broadcasterne efterspørger i højere grad lydkompetencer, lyder det fra producent.

Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"

Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs