MediaWatch

MTV indtager igen Japan

Viacom datterselskabet MTV Networks lancerede i denne måned dets japansk-sprogede TV-station, MTV Japan. Her har MTV en ambition om at øge antallet af abonnenter til TV-stationens programmer fra nuværende 2,8 millioner abonnenter til omkring fem millioner, og det skal ske indenfor de næste 12 måneder.

Strategien herfor er at målrette stationen til de yngre TV-seere ved at producerer programmer som indeholder både japanske og vestlige musikvideor samt et antal lokale programmer.

Teiichi Takenaka, der er president og chief executive officer hos MTV Japan, står også for MTV's japanske Internet operationer, oplyser, at Internet tjenester vil spille en væsentlig rolle for MTV's strategi i Japan. Det gælder ikke mindst den næste generations Internet mobiltelefoner, hvor japanske mobiloperatører som NTT DoCoMo har planer om at udbyde tjenester, der gør det muligt at downloade videofilm til mobiltelefonen.

Introduktionen er MTV's andet forsøg på at indtage det japanske marked. MTV indgik i 1990 en licensaftale med elektronikproducenten Pioneer Corporation, men det samarbejdsforhold ophørte i 1998.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs