MediaWatch

Reklamefinansierede BBC-nyheder

BBC News Online udvikler det nye site på en helt ny adresse - BBCNews.com, skriver The Standard. Nyheden om, at BBC vil bringe bannerreklamer har skabt uro internt i BBC's organisation, ligesom private konkurrenter rundt om i verden givetvis også vil undre sig.

Det vil i givet fald være første gang, at et offentlig finansieret BBC-projekt tager imod annonceindtægter. Desuden repræsenterer planerne lidt af en kolbøtte, idet BBC's strategi har været at holde online nyhedstjenester fri af reklameafhængighed.

Internet-branchen i Storbritannien har tidligere været meget kritisk over for BBC's planer om at ekspandere på nettet, fordi man mener, at det bremser væksten i den i forvejen skrøbelige private online sektor. Det værste scenario for et kommercielt drevet site er at konkurrere om online-brugere - og nu reklameindtægter - mod BBC. Hugo Drayton fra British Internet Publishers' Association, en lobbyorganisation som bekæmper BBC's bevægelse mod kommerciel online drift, siger, at enhver logik strider mod, at BBC kan få lov til at lancere kommercielle sites.

Men det gør de altså. En talsmand for BBC bekræfter, at BBC undersøger flere mulige nye indtægtsstrømme i forlængelse af regeringens ønsker om at supplere licensmidlerne.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs