MediaWatch

Telia hæver abonnementspriser

Med en kundebase på 4,4 millioner abonnenter giver de højere abonnementspriser på fastnettelefoni Telia en ekstra fortjeneste på 850 millioner svenske kroner om året. Telia's argument for at hæve priserne er, at det hidtil ikke frit har kunnet fastsætte alle priser overfor slutbrugerne i henhold til det prisloft, som den svenske regering har fastsat siden den 1. juli 1997.

Som en konsekvens heraf har fordelingen mellem den faste abonnementspris og de variable trafikafhængige takster været ude af proportioner, og overskuddet fra trafik taksterne har til en vis grad subsidieret abonnementsomkostningerne.

Telia har flere gange klaget over dette misforhold, og nu hvor prisloftet ophørte den 31. december benytter Telia lejeligheden til at hæve priserne.

Den svenske stats beslutning om at fjerne prisloftet hænger sammen med, at Telia fra årsskiftet skal til at konkurrere på lige fod med andre teleselskaber, som ikke har eget kabelnet. Hvis en konkurrerende teleoperatør ønsker at anvende Telias kobberledninger på det sidste stykke frem til slutbrugerne til at udbyde teletjenester, har selskabet ifølge de nye EU regler ret til at leje Telias kobber til omkostningsbaserede priser.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs