Med en kundebase på 4,4 millioner abonnenter giver de højere abonnementspriser på fastnettelefoni Telia en ekstra fortjeneste på 850 millioner svenske kroner om året. Telia's argument for at hæve priserne er, at det hidtil ikke frit har kunnet fastsætte alle priser overfor slutbrugerne i henhold til det prisloft, som den svenske regering har fastsat siden den 1. juli 1997.
Som en konsekvens heraf har fordelingen mellem den faste abonnementspris og de variable trafikafhængige takster været ude af proportioner, og overskuddet fra trafik taksterne har til en vis grad subsidieret abonnementsomkostningerne.
Telia har flere gange klaget over dette misforhold, og nu hvor prisloftet ophørte den 31. december benytter Telia lejeligheden til at hæve priserne.
Den svenske stats beslutning om at fjerne prisloftet hænger sammen med, at Telia fra årsskiftet skal til at konkurrere på lige fod med andre teleselskaber, som ikke har eget kabelnet. Hvis en konkurrerende teleoperatør ønsker at anvende Telias kobberledninger på det sidste stykke frem til slutbrugerne til at udbyde teletjenester, har selskabet ifølge de nye EU regler ret til at leje Telias kobber til omkostningsbaserede priser.
Mere fra MediaWatch
Briefing: Ugen i mediebranchen
Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.