MediaWatch

BOL nedlægger Boxman

BOL.com, som ejes af henholdsvis Bertelsmann og KF Media, vil sikre sig, at navnet Boxman aldrig igen vil kunne anvendes som led i en konkurrerende virksomhed. Derfor har BOL.com købt Boxman's varemærke for at nedlægge det. Det erkender den nordiske chef for BOL.com, Jerker Nilsson, over for vision.se.

Ifølge Jerker Nilsson er hensigten med købet af Boxman's varemærke blandt andet at sørge for, at en eller flere af Boxman's stiftere ikke får mulighed for at bruge varemærket igen i et forsøg på at genstarte Boxman. En af stifterne, Bill Odqvist, har for eksempel givet udtryk for, at han gerne så Boxman på markedet igen.

Boxman's varemærke kostede BOL omkring en million kroner, hvilket var noget mindre, end det var vurderet til i konkursopgørelsen. Med i købet var også Boxman's webadresse, som fortsat har en pæn trafik fra folk, som ikke er klar over, at Boxman er lukket. BOL forsøger nu at føre disse personer videre til BOL's hjemmeside.

Vision oplyser, at BOL omsætter for cirka 200 millioner svenske kroner i Norden, hovedsagelig fra bogsalg via Internettet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs