MediaWatch

BOL nedlægger Boxman

BOL.com, som ejes af henholdsvis Bertelsmann og KF Media, vil sikre sig, at navnet Boxman aldrig igen vil kunne anvendes som led i en konkurrerende virksomhed. Derfor har BOL.com købt Boxman's varemærke for at nedlægge det. Det erkender den nordiske chef for BOL.com, Jerker Nilsson, over for vision.se.

Ifølge Jerker Nilsson er hensigten med købet af Boxman's varemærke blandt andet at sørge for, at en eller flere af Boxman's stiftere ikke får mulighed for at bruge varemærket igen i et forsøg på at genstarte Boxman. En af stifterne, Bill Odqvist, har for eksempel givet udtryk for, at han gerne så Boxman på markedet igen.

Boxman's varemærke kostede BOL omkring en million kroner, hvilket var noget mindre, end det var vurderet til i konkursopgørelsen. Med i købet var også Boxman's webadresse, som fortsat har en pæn trafik fra folk, som ikke er klar over, at Boxman er lukket. BOL forsøger nu at føre disse personer videre til BOL's hjemmeside.

Vision oplyser, at BOL omsætter for cirka 200 millioner svenske kroner i Norden, hovedsagelig fra bogsalg via Internettet.

Mere fra MediaWatch

B.T.'s fejlskud bekymrer ikke brancheorganisation

Direktør for Danske Medier ser B.T.’s investeringslyst som et sundhedstegn, selv om storbyeventyret kuldsejlede på under et år. Det er dog nødvendigt at knække koden til de lokale og digitale læsere, mener han.

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs