MediaWatch

Aviser taber til nettet

En af Norges største løssalgsaviser, Dagbladet AS, der blandt andet ejes af Orkla, har i løbet af det sidste år, mistet 125.000 læsere. Det Schibsted ejede Verdens Gang AS, har ligeledes oplevet en nedgang i antallet af læsere, men ikke så drastisk som Dagbladet, skriver digitoday.

Tilsammen har de to aviser, siden oktober i fjord, mistet cirka 41.000 daglige købere, eller ifølge tal fra norske Gallup, 178.200 læsere. Dagbladets oplag er faldet til 177.300 i oktober, i forhold til et gennemsnitligt oplag, i foråret, på 207.000 aviser.

I forhold til oktober sidste år, er oplaget på Dagbladet faldet 12,5 procent. Verdens Gangs har oplevet et fald i salget af løssalgsaviser på 14.700 i forhold til året før og havde i oktober et oplag på 371.900 daglige solgte aviser. Antallet af læsere er faldet med 53.000 læsere.

Ifølge den norske medieforsker Sigurd Høst, er det første gang i nyere tid, at der observeres et så stort fald i oplaget og afsætningen af løssalgsaviser. Verdens Gang har mistet færre læsere end Dagbladet og sidder i dag på 70 procent af markedet. Det samlede fald i interessen for aviser, vurderes dog at være relateret til internetavisernes øgede antal læsere.

Mere fra MediaWatch

DR og TV 2 slår sig sammen om partilederdebat

De to public service-stationer har besluttet at samsende én relativt lang debat mellem de mange politiske partiledere frem for at skulle lave en hver. Beslutningen handler bl.a. om logistik, lyder det.

Med ny rabatordning vil Politiken nå de unge

Den klassiske Politiken-læser er allerede dækket ind med Politiken Plus-rabatordningen, lyder det fra forretningsudvikleren bag nyt alternativ. Formålet bag Minus-løsningen er en kombination af kundepleje og -fastholdelse.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs