MediaWatch

TV 2 hæver reklamepriser

TV 2 har som resultat af Konkurrencestyrelsens kendelse af 29. november set sig nødsaget til at mindske prisspændet mellem små og store annoncører. Det betyder, at store annoncører rammes hårdere end små. Kendelsen sætter ligeledes en stopper for de forskellige typer væksthonorering, som TV 2 indtil nu har udbudt.

Grundprisen pr. GRP stiger fra 5.300 til 5.500 kroner svarende til en prisstigning på 3,8 procent. Prisen bliver reguleret på månedsbasis med fradag eller tillæg fra -3 procent til +3 procent. Væksthonoreringen fjernes helt ligesom fordele ved at være storkunde, med omsætning på mindst 12 millioner kroner, bortfalder.

Volumenhonorering standser ved en omsætning på mere end 26 millioner kroner. 1:1 og 2:1 pakker kan forsat købes, men uden mulighed for at forhandle rabat. Derfor bliver rabatterne ens for alle annoncører med 1:1 og 2:1 pakker. På positivsiden har TV 2 valgt at styrke deres TRP-produkt, idet de nu giver nettodækningsgaranti på TRP-pakker. Det betyder at TV 2 giver garanti for en vis nettodækning uanset målgruppe.

Det vurderes at ændringerne vil stille annoncørerne dårligere, men hvor store konsekvenser det får, vil vise sig under de individuelle forhandlinger.

Mere fra MediaWatch

B.T.'s fejlskud bekymrer ikke brancheorganisation

Direktør for Danske Medier ser B.T.’s investeringslyst som et sundhedstegn, selv om storbyeventyret kuldsejlede på under et år. Det er dog nødvendigt at knække koden til de lokale og digitale læsere, mener han.

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs