MediaWatch

Lys fremtid for Nokia

Ifølge nye udtalelser fra Nokia's koncernchef, Jorma Ollila, forventer Nokia således en vækst på 25-35 procent pr. år frem til og med 2003, skriver ekonomi24.se. -I mobilverdenen venter vi fortsat på det bedste, lyder det fra Ollila på en konference i London.

Nokia baserer sine vækstprognoser på, at selskabet dels er godt positioneret med henblik på at blive markedsledende inden for mobile e-forretninger og dels har lanceret et spareprogram, som skal sænke omkostningerne med en milliard euro (cirka 7,5 milliarder kroner) om året. Det skal blandt andet ske ved, at Nokia selv bliver en e-handels virksomhed, hvor indtægtsstrømmene i vidt omfang generes via "e-mode", som Nokia kalder det.

Hertil kommer at Nokia har øget forventningerne til stigningen i antallet af kunder og nu regner med at nå op på en milliard abonnenter i løbet af første halvår af 2002. Samtidig regner Nokia med, at der på verdensplan bliver flere mobilterminaler end PC'er med Internet opkobling allerede i 2002.

Meldingerne fra Nokia havde ved middagstide sendt selskabets aktier op med over 20 kroner til kurs 447 kroner. Samtidig var der en afsmittende virkning på Ericsson, hvis aktier også fik et løft.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs