MediaWatch

Hul i 3G-forretningsmodellen

Japans største mobiltelefoni udbyder, med erfaring i at udbyde de såkaldte i-mode services til 15 millioner abonnenter, frygter, at 3G services ikke vil være i stand til at generere så høj en omsætning som først forventet, skriver Financial Times.

Keiichi Enorki, som driver DoCoMo's i-mode, har testet 3G teknologien og mener slet ikke, at den er velegnet til at transmittere store video- eller lydfiler. Og det er netop denne form for tjenester, som telebranchen forventer vil generere en stor del af omsætningen ved 3G og dermed en væsentlig begrundelse for at betale milliarder for licenserne.

Brugerne vil slet ikke bruge mobiltelefonerne til at downloade de datatunge filer med. Det er derimod mere sandsynligt, at brugerne vil søge efter produktinformation via mobiltelefonen, hvor de vil downloade mindre lyd- og videosekvenser på 10-15 sekunder, og så efterfølgende foretage det endelige download via hjemme-pc'en eller set-top-boksen, hvor transmissionshastigheden vil være langt højere. Forretningsmodellen for den slags 3G tjenester ligger derfor i at opkræve tjenesteudbyderne kommission eller sælge reklameplads herfor.

DoCoMos pessimisme med hensyn til lyd- og videotjenester via 3G mobiltelefoni kan i værste fald medvirke til at ødelægge de kritiske investorers tro på, at det er en god ide at betale milliardbeløb for licenserne til at drive 3G telefoni i Europa.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

B.T. lukker printavisen, cityredaktionerne nedlægges og chefredaktør Jonas Kuld Rathje stopper, Bog & Idé barsler med streamingtjeneste, og DR gentænker kulturdækningen. Det har været en travl uge i Mediedanmark, men du får overblikket over de vigtigste historier lige her.

Den Uafhængige venter øget vækst i 2022 med dyrere abonnement

Radiostationen, der gik i luften i 2020, lagde 20 kr. til abonnementsprisen i marts, hvilket har fået nogle af de betalende lyttere til at falde fra. Medlemstallet ventes dog at vokse og omsætningen stige i indeværende år, vurderer strategichef Kasper Saugmann.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs