MediaWatch

Ericsson skærer i markedsføringen

Det amerikanske reklametidsskrift Advertising Age har offentliggjort en oversigt over reklameinvesteringerne hos de 100 største annoncører på verdensplan. Heraf fremgår det, at Ericsson i 1999 brugte 155 millioner dollar på markedsføring. Det er 29 procent mindre end i 1998, hvor selskabet brugte 217 millioner dollar, skriver svenske Vision.

- At vi har tabt markedsandele kan meget vel bero på, at vi har skruet ned for markedsføringen, udtaler den afgående markedsdirektør for Ericsson i Sverige, Per Sveen. Samtidig med at Ericsson har skåret 29 procent af markedsføringen væk, har Nokia nemlig kun sparet 4 procent på markedsføringen til i alt 191 millioner dollar i 1999, mens Motorola har øget markedsføringsbudgettet med 44 millioner dollar fra 179 millioner dollar i 1998 til 223 millioner dollar i 1999.

Ericsson henviser - som årsag til nedgangen i markedsføringen - at selskabet i 1999 lancerede færre nye telefoner end i 1998, samtidig med at visse dele af markedsføringen i traditionelle medier er blevet overført til blandt andet PR.

Ericsson forventer i øvrigt inden årsskiftet at skifte det nuværende reklamebureau Young & Rubicam ud med et nyt.

Mere fra MediaWatch

Lokale internetmedier ærgrer sig over lang udsigt til mediestøtte-revision

Den nye pulje på 50 mio. kr. øremærket lokale medier og ugeaviser er ”lige i underkanten”, mener Foreningen af lokale, fritstående, journalistiske internetmedier, der dog overordnet er tilfreds med medieaftalen. Foreningen retter kritik af, at aftalepartierne skubber en revidering af mediestøtten flere år frem.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs