MediaWatch

Forbrugerombudsmanden efter Telia

Telia henvender sig i et brev til formænd for sportsklubber og foreninger og tilbyder dem en Telia Sports & Fritidssponsoraftale. Hvis en klub indgår en sådan aftale med Telia, betyder det, at de enkelte klubmedlemmer kan tegne et mobiltelefonabonnement.

Telia betaler 100 kroner til klubberne for hver ny bestilling og udbetaler en bonus efter 12 måneder baseret på, hvor mange af foreningens medlemmer, der er blevet abonnenter. Endvidere modtager klubben hvert halve år et beløb svarende til 5 procent af medlemmernes samtaler eksklusiv Moms.

En Telia Sport & Fritidssponsoraftale inklusiv de to konkurrencer betyder efter Forbrugerombudsmandens opfattelse, at der sker en sammenblanding af de enkelte klubbers mulighed for finansiering samt en sammenblanding af de enkelte klubbers økonomi med det enkelte medlems privatøkonomi.

På den baggrund er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at hele konceptet Telia Sports & Fritid inklusiv aftalen med klubberne, de to konkurrencer og samtligt markedsføringsmateriale er i strid med god markedsføringsskik jævnfør §1 i markedsføringsloven. Det er endvidere Forbrugerombudsmandens opfattelse, at konceptet indeholder utilbørlige angivelser i strid med markedsføringslovens § 2 stk. 2 ligesom selve fremgangsmåden må anses for at være i strid med samme bestemmelses stk. 3.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs