MediaWatch

Parfumegiganter bremser e-handel

De to franske parfumeproducenter Yves Saint Laurent og Van Cleef & Arpels vandt forrige uge en retssag, som forhindrer onlineparfume butikken Parfumsnet i at sælge producenternes varemærker. I alt 16 franske parfumeproducenter, herunder de verdensførende giganter L'Oreal og LVMH Moet Hennessy Louis Vuitton, har indleveret lignende søgsmål mod Parfumsnet, og det har indtil videre presset Internetbutikken til at indstille sine operationer i Frankrig, skriver Nua Internet Surveys.

Parfumeindustriens argument for at udelukke onlinebutikker i at sælge deres mærkevarer er, at man ønsker at beskytte mærkernes eksklusivitet, som efter industriens opfattelse vil blive ødelagt, såfremt varerne sælges over Internettet. Og så er onlinebutikker ikke i stand til at yde kunderne den nødvendige service og rådgivning omkring produkterne.

Resultatet af den franske retssag strider mod EU's intentioner om fri konkurrence, og parfumeindustriens forsøg på at forhindre e-handel med mærkevarerne svarer helt til tidligere forsøg på at forhindre parallelhandel og handel via supermarkedskæder. Men specielt Internettets grænseløse natur vil på sigt gøre det svært for parfumeindustrien at opretholde det nuværende selektive forhandlersystem.

Selv om Parfumsnets franske site for tiden er taget ud af drift, så bliver de kunder, som besøger den franske site, blot videredirigeret til Parfumsnet i Spanien, som desuden planlægger at udbygge med en fransk version. Det kan forventes at parfumeindustriens forsøg på at forhindre onlinehandel med parfume er en stakket frist.

Og det er ikke sikkert at dommere udenfor Frankrig vil være lige så forståelige overfor den franske parfumeindustris argumenter for at opretholde en kunstig høj pris for deres produkter og selektive distributionskanaler, som principielt er i modstrid med EU's konkurrencepolitik.

I USA er onlinehandel med parfume over Internettet et udbredt fænomen, takket være den konkurrencefremmende antitrust lovgivning.

Ifølge en talskvinde fra Yves Saint Laurent's parfumedivision, Isabel Medec, har den franske parfumegigant et selektivt distributionsnetværk, og kun butikker, som opfylder Yves Saint Laurent's kriterier, bliver valgt til at sælge produkterne.

YSL har endnu ikke godkendt nogen onlinebutikker som distributører, men Isabel Medec lover, at det vil ske i fremtiden.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs