MediaWatch

Excite@Home starter musikkanal

Projektet, hvis eksistens blev alment kendt for offentligheden tilbage i april måned, var oprindeligt sat til en lancering i sommers. Denne blev siden udskudt til og med i dag, hvor musikkanalen officielt går i luften, skriver CNET.

Navnet på den nye kanal, der indeholder salg af legal musikdownload, musiknyheder, MTV videoklip samt Internet radiostationer fra MTVi's Sonic.net, er Excite Music.

Lanceringen kommer samtidig med, at store portaler, såsom Terra Lycos, Microsoft og Yahoo, kæmper med at få styr på deres kommercielle online musikplaner. Portalerne er til dels presset af de gratis musik byttesites, som Napster og MP3.com.

Selvom Napster i øjeblikket kæmper for sin eksistens, har dets forretningsmodel øget konkurrencen for de selskaber, der vil afkræve forbrugerne betaling for musik.

Portaler som Excite står ligeledes overfor andre trusler på musikområdet. En fusion mellem AOL og Time Warner, Seagram's Universal Music og Sony Music Group's udvikling af egne abonnementsservices, samt Bertelsmann's partnerskab med Napster er alle sammen faktorer, der er med til at skabe øget konkurrence på området.

Excite håber, at kunne forøge sit e-handels musik i kraft af det varierede udbud, som dets nye musikkanal tilbyder.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs