MediaWatch

Banker åbner Internet butikker

Godkendelsen blev givet af Finanstilsynet i fredags og er ensbetydende med, at Danske Bank og Unibank allerede inden nytår vil have markedspladser klar på Internettet for deres kunder. Det skriver Berlingske Tidende.

Der har været tvivl om, hvorvidt Finanstilsynet ville imødekomme bankernes ønske. Det skyldes, at der i Bank- og Sparekasseloven er bestemmelser om, at en bank ikke må tjene penge på noget, som ikke har med bankdrift at gøre. Men Finanstilsynet har sagt ja til bankernes Internet virksomhed, såfremt indtjeningen herfra ikke udgør en væsentlig del af de enkelte bankers indtjening.

Interessen for bankerne ligger blandt andet i at tjene penge ved at bringe reklamer for de virksomheder, som gerne vil sælge produkter til bankernes kunder, ligesom bankerne vil tage penge for at overføre betalinger mellem køber og sælger. Fordelen for bankernes kunder ligger i det forhold, at kunderne kan føle sig mere trygge ved at betale via deres konto i banken end ved at skulle udlevere betalingskort-numre over Internettet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs