MediaWatch

KFX-kamp afgjort

Dagen i går var præget af turbulens omkring de fire konkurrerende virksomheder, som præsenterede henholdsvis regnskaber, aktieopkøb og nye ordrer med henblik på opnå de eftertragtede pladser i KFX-indekset.

Sejren til Jyske Bank og i-data var ensbetydende med, at Navision mistede sin plads i indekset, mens et underskudsgivende regnskab fra B&O sørgede for, at B&O ikke fik mulighed for at gøre sig gældende i slutfasen. Det nye indeks træder i kraft den 18. december.

Det tætte kapløb har imidlertid skabt tvivl, om den måde udvælgelsen foregår på. Og ifølge Fondsbørsens direktør Hans-Ole Jochumsen er det ikke utænkeligt, at der er ændringer på vej i udvælgelseskriterierne.

Ikke mindst efter den store kreativitet der er blevet udvist op til den netop overståede udvælgelse af nye indeksmedlemmer. Det skriver Børsen.

Den åbenbare interesse i at komme med i KFX-indekset skal ses i lyset af, at der typisk er markante fordele ved at være med i indekset og negative effekter ved at ryge ud af indekset.

Analyser har således vist, at en plads i KFX-indekset giver en kursudvikling på cirka 10 procent over markedsudviklingen, mens en exit fra indekset medfører en kursudvikling, som ligger 15 procent under markedsudviklingen.

Mere fra MediaWatch

Google strammer grebet om kreative forsøg på at tracke brugere

Techselskabet bygger videre på sit kommende bolværk i beskyttelsen af brugernes privatliv og færden på nettet. Konkurrencemyndigheder i Storbritannien har samtidig indledt undersøgelse af, om det sender en endnu større del af annoncemarkedet i Googles hænder.

Debat: Folketinget vender det døve øre til lyd

Fair betaling for indhold og kampen med techgiganterne er højaktuelle dagsordener hos politikere og i Kulturministeriet. Men podcasting er efterladt på perronen, skriver formand for Center for Podcasting, Søren Brunsgaard, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

Se flere jobs