MediaWatch

KFX-kamp afgjort

Dagen i går var præget af turbulens omkring de fire konkurrerende virksomheder, som præsenterede henholdsvis regnskaber, aktieopkøb og nye ordrer med henblik på opnå de eftertragtede pladser i KFX-indekset.

Sejren til Jyske Bank og i-data var ensbetydende med, at Navision mistede sin plads i indekset, mens et underskudsgivende regnskab fra B&O sørgede for, at B&O ikke fik mulighed for at gøre sig gældende i slutfasen. Det nye indeks træder i kraft den 18. december.

Det tætte kapløb har imidlertid skabt tvivl, om den måde udvælgelsen foregår på. Og ifølge Fondsbørsens direktør Hans-Ole Jochumsen er det ikke utænkeligt, at der er ændringer på vej i udvælgelseskriterierne.

Ikke mindst efter den store kreativitet der er blevet udvist op til den netop overståede udvælgelse af nye indeksmedlemmer. Det skriver Børsen.

Den åbenbare interesse i at komme med i KFX-indekset skal ses i lyset af, at der typisk er markante fordele ved at være med i indekset og negative effekter ved at ryge ud af indekset.

Analyser har således vist, at en plads i KFX-indekset giver en kursudvikling på cirka 10 procent over markedsudviklingen, mens en exit fra indekset medfører en kursudvikling, som ligger 15 procent under markedsudviklingen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Udsigt til et smalt medieforlig, en ny fiktionsstrategi fra DR, friske tal fra Jysk Fynske Medier og Information, et vaklende flertal for kulturmoms, Heartbeats mister sin direktør, og en statslig styrelse beskyldes for ulovlig deling af artikler. Få et overblik over Mediedanmark med ugens briefing.

Overblik: Sådan er medieaftalerne landet siden 2000

Hvert andet medieforlig siden 2000 har – i grove træk – haft bred politisk opbakning, mens den anden halvdel af forligene er indgået med smalt flertal. Her får du overblik over, hvordan de seneste årtiers forlig er landet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs