MediaWatch

BBC overvejer online-reklamer

I bestræbelserne på at finde nye indtægtskilder, der vil kunne finansiere yderligere programmering samt udvidelse af online-indholdet, vender BBC sig nu mod reklamemarkedet. Dermed lægges der op til et kontroversielt brud på selskabets reklamefri kultur, skriver Financial Times.

Ifølge BBC's generaldirektør, Greg Dyke, er overvejelserne endnu på et tidligt stade, og han understreger i den forbindelse, at Online's nyheds- og undervisningsservices vil forblive reklamefri. Samtidig gør han det klart, at han personligt er imod reklamer på BBC's TV og radiodel.

Indtil videre vil selskabets strateger undersøge, hvilke muligheder der eksisterer, samt hvorledes disse influerer på public service forpligtigelserne.

- Vi ved, at der eksisterer muligheder i den retning, men det vi vil se på, er hvor store de er, samt hvor meget de i givet fald kan indbringe - således Dykes.

En eventuel implementering af reklamer vil sandsynligvis møde modstand fra selskabets new media konkurrenter samt de politikere, der er imod en kommercialisering af public service broadcasteren.

BBC finansieres i dag via en licensafgift på 104 britiske pund per husstand med TV.

Mere fra MediaWatch

Vestager forventer techlov træder i kraft inden for et år

Europa-Parlamentet arbejder på højtryk for at få stemt de to kommende techlovpakker igennem inden sommer, så de sidste skridt kan tages i efteråret. Allerede næste forår forventes store dele af de to lovpakker at træde i kraft, melder EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager og EU-parlamentariker Christel Schaldemose.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs