MediaWatch

Playstation 2 er her!

Køerne skyldes, at der langt fra er nok til alle. Sony har nemlig halveret antallet af frigivne Playstation 2 maskiner til blot 500.000 eksemplarer - muligvis for på den måde at øge interessen op til premieren i USA.

Lanceringen af Playstation 2 i USA er fulgt med stor interesse, idet de fleste eksperter er enige om, at den nye videospilmaskine fuldstændig vil ændre den måde, den moderne familie vil se digital underholdning på.

Playstation 2 er således i fagpressen blevet beskrevet som en Trojansk hest. Det skal forstås på den måde, at Sony's langsigtede strategi synes at være at lancere et produkt, der på overfladen ligner endnu et apparat, som unge kan bruge til at spille videospil på. Men i sin bug indeholder Playstation 2 en række andre features, som vil "hoppe" frem, når game-afspilleren først er kommet ind bag familiens forsvarspalisader. Herefter vil det myldre frem med en række underholdningstilbud til hele familien - fra Internetforbindelse til satellit-TV.

- Vi betragter den nye Playstation som familiens centrale underholdnings-tilbud i hjemmet - mere end en ny opgraderet udgave af den oprindelige Playstation,- siger Kaz Hirai, direktør for Sony Computer Entertainment - den del af Sony, der er ansvarlig for frigivelsen af den nye Playstation.

Den nye Playstation kan eksempelvis benyttes til at se DVD spillefilm på - en feature, der allerede er blevet utrolig populær i Japan, hvor Playstation 2 har været på gaden siden marts. Man kan også tilslutte et harddrev til den nye Playstation maskine, ligesom der er mulighed for at gå online og spille videospil i cyberspace med andre deltagere.

I kampen om dagligstuen Sony synes at have indset, at Microsoft måske nok har taget magten over familiens "hjemmekontor". Derfor satser den japanske elektronikgigant nu på at blive det centrale underholdningselement i dagligstuen. Playstation 2 skal være et nyt underholdningsalter, hvor familiemedlemmer kan spille videospil, nedtage musik til en MP3 afspiller, redigere i familiens seneste digitale videofilm fra sommerferien, samt se interaktive spillefilm på. Japanske Sony vil være den nedgående sol om hvilken TV, digital videokameraer og MP3 afspillere skal cirkle omkring.

Men ikke alle er lige begejstret for Sony's nyeste tiltag. Iagttagere af IT-industrien i USA mener således, at Sony vil få svært ved at slå igennem i online verden. - Det virker som om Sony ikke har nogen strategi for hele det område, der hedder online videospil - et område, der idag domineres af Segas Dreamcast,- siger P.J. McNealy fra analyseinstitutet Gartner Group.

Konkurrenterne Microsoft og Nintendo har heller ikke tænkt sig at sidde med hænderne passivt på joystick'en. Microsoft vil således bruge mere end 200 mio. dollar på at markedsføre dets Xbox, ligesom Nintendo vil forsøge at gøre dets GameCube til en dominerende faktor i den personlige game-industri.

Prisen på Playstation 2 er i USA 299 dollar. Men på grund af det ringe udbud, tilbydes nye Playstation 2 maskiner allerede via auktions-websiden eBay for op mod 1500 dollar.

Mere fra MediaWatch

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs