Sony, verdens næststørste producent af forbrugerelektronik oplyser, at nettoresultatet, der er beregnet ud fra amerikanske regnskabsregler, blev på 19,82 milliarder yen sammenlignet med resultat på 46,52 milliarder yen sidste år, skriver Reuters.
Det opnåede resultat svarer til et fald på 57,4 procent. Selskabet angiver en stærk yen samt omkostninger forbundet med lanceringen af den nye Playstation 2, som hovedårsag til det negative resultat.
Selskabet oplyser endvidere, at overskuddet i forhold til sidste år faldt 13,7 procent til 60,53 milliarder yen. Sony fastholder dog stadig forventningerne for hele regnskabsåret der slutter 31. marts.
Sony, hvis indtjening er tæt knyttet til salget af digitale produkter såsom videokameraer, minidisc anlæg og VAIO PC'er, håber at investeringerne i PlayStation 2, der beløber sig til 250 milliarder yen, vil begynde at give overskud i løbet af anden halvdel af regnskabsåret.
Ifølge Masayoshi Morimoto, vicepræsident i Sony, vil Playstation 2 konsollen spille en væsentlig rolle for selskabets fremtid. Han er derfor af den overbevisning, at man er nødt til at tænke langsigtet i forbindelse hermed.
I det netop afsluttede kvartal havde Sonys spilafdeling et tab på 2,81 milliarder yen.
Mere fra MediaWatch
Portræt: Pernille Holbøll er både en kontant eksekvator og "et suverænt valg"
Pernille Holbøll er steget til vejrs i Mediedanmark og træder nu ind som ansv. chefredaktør på B.T. Tidligere chefer og kolleger beskriver hende som en af de bedste i branchen til at eksekvere på de digitale strategier, men også hvordan hun har været både kontant og utålmodig, men har gennemgået en udvikling som leder de seneste år.