MediaWatch

Sony oplever tab

Sony, verdens næststørste producent af forbrugerelektronik oplyser, at nettoresultatet, der er beregnet ud fra amerikanske regnskabsregler, blev på 19,82 milliarder yen sammenlignet med resultat på 46,52 milliarder yen sidste år, skriver Reuters.

Det opnåede resultat svarer til et fald på 57,4 procent. Selskabet angiver en stærk yen samt omkostninger forbundet med lanceringen af den nye Playstation 2, som hovedårsag til det negative resultat.

Selskabet oplyser endvidere, at overskuddet i forhold til sidste år faldt 13,7 procent til 60,53 milliarder yen. Sony fastholder dog stadig forventningerne for hele regnskabsåret der slutter 31. marts.
Sony, hvis indtjening er tæt knyttet til salget af digitale produkter såsom videokameraer, minidisc anlæg og VAIO PC'er, håber at investeringerne i PlayStation 2, der beløber sig til 250 milliarder yen, vil begynde at give overskud i løbet af anden halvdel af regnskabsåret.

Ifølge Masayoshi Morimoto, vicepræsident i Sony, vil Playstation 2 konsollen spille en væsentlig rolle for selskabets fremtid. Han er derfor af den overbevisning, at man er nødt til at tænke langsigtet i forbindelse hermed.

I det netop afsluttede kvartal havde Sonys spilafdeling et tab på 2,81 milliarder yen.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs