MediaWatch

Online-besparelser for 1 milliard

Danske virksomheder kender alt for lidt til rejsebestilling over Internettet - og derfor betaler de for meget for deres forretningsrejser. Det er konklusionen på en helt ny undersøgelse af det nordiske rejsemarked for forretningsrejser, som analyseinstituttet Perception Research & Consulting har gennemført.

Virksomhedernes beslutningstagere er kun i ringe grad opmærksomme på det besparelsespotentiale, der ligger i, at virksomhederne er i stand til selv at bestille deres rejser via Internettet. Undersøgelsen viser, at 82 procent af de danske beslutningstagere end ikke kan nævne et internetrejsebureau.

- Hvis man vil have succes med e-handel, er det ikke nok blot at lægge sin forretning ud på nettet. Kunderne skal opleve, at nettet giver fordele. På forretningsrejseområdet tilfører Internettet både merværdi og giver besparelser. Derfor er området det største e-handelssegment i USA. Det er sikkert, hurtigt, fleksibelt og giver kunden fuld adgang til alle informationer og derved kontrol over hele købsprocessen. Og så er det billigere, fordi alle de gebyrer og provisioner, som rejsebureauerne normalt lever af, skæres væk, når billetterne bestilles direkte på vores www.Travis.com website, siger Nils Christian Foss, der er administrerende direktør for Travis A/S, virksomheden bag Travis.com.

Ifølge Nils Christian Foss er besparelserne er på op imod 20 procent. Alene i Norden bruger virksomhederne årligt ca. 50 milliarder kroner på flyrejser, så det samlede besparelsespotentiale er stort.

- Et forsigtigt skøn siger, at danske virksomheder køber forretningsrejser for mellem 6 og 8 milliarder kroner om året. Hvis det typiske besparelsespotentiale ligger på mellem 10 og 15 procent, betaler virksomhederne altså et sted mellem 600 millioner og 1.2 milliarder kroner for meget for deres rejser i dag. Jeg kan ikke umiddelbart nævne andre områder, hvor virksomhederne er ligeså ukritiske i deres indkøbspolitik", siger Nils Christian Foss.

Undersøgelsesresultaterne bygger på 300 telefoninterview med danske, finske og norske strategiske beslutningstagere. Hver deltager har svaret på 21 spørgsmål. Undersøgelsen er gennemført i perioden fra ultimo august til ultimo september 2000.

Strategiske beslutningstagere er de personer i virksomhederne, der har det overordnede ansvar for virksomhedernes rejsepolitik - typisk en direktør, en økonomidirektør eller en travel manager.

Undersøgelsen er gennemført for forretningsrejsebureauet, Travis.com A/S

Mere fra MediaWatch

Tidligere Loud-direktør lancerer nyhedspodcast

Pengene til lanceringen af projektet er de tre måneders løn, som Rasmus Mark Pedersen fik efter at være blevet fyret fra det tidligere Radio Loud. Om et halvt år skal podcasten have økonomi til at ansætte flere medarbejdere.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs