En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
26.10.2000kl. 09.52

Online-besparelser for 1 milliard

MediaWatch

Danske virksomheder kender alt for lidt til rejsebestilling over Internettet - og derfor betaler de for meget for deres forretningsrejser. Det er konklusionen på en helt ny undersøgelse af det nordiske rejsemarked for forretningsrejser, som analyseinstituttet Perception Research & Consulting har gennemført.

Virksomhedernes beslutningstagere er kun i ringe grad opmærksomme på det besparelsespotentiale, der ligger i, at virksomhederne er i stand til selv at bestille deres rejser via Internettet. Undersøgelsen viser, at 82 procent af de danske beslutningstagere end ikke kan nævne et internetrejsebureau.

- Hvis man vil have succes med e-handel, er det ikke nok blot at lægge sin forretning ud på nettet. Kunderne skal opleve, at nettet giver fordele. På forretningsrejseområdet tilfører Internettet både merværdi og giver besparelser. Derfor er området det største e-handelssegment i USA. Det er sikkert, hurtigt, fleksibelt og giver kunden fuld adgang til alle informationer og derved kontrol over hele købsprocessen. Og så er det billigere, fordi alle de gebyrer og provisioner, som rejsebureauerne normalt lever af, skæres væk, når billetterne bestilles direkte på vores www.Travis.com website, siger Nils Christian Foss, der er administrerende direktør for Travis A/S, virksomheden bag Travis.com.

Ifølge Nils Christian Foss er besparelserne er på op imod 20 procent. Alene i Norden bruger virksomhederne årligt ca. 50 milliarder kroner på flyrejser, så det samlede besparelsespotentiale er stort.

- Et forsigtigt skøn siger, at danske virksomheder køber forretningsrejser for mellem 6 og 8 milliarder kroner om året. Hvis det typiske besparelsespotentiale ligger på mellem 10 og 15 procent, betaler virksomhederne altså et sted mellem 600 millioner og 1.2 milliarder kroner for meget for deres rejser i dag. Jeg kan ikke umiddelbart nævne andre områder, hvor virksomhederne er ligeså ukritiske i deres indkøbspolitik", siger Nils Christian Foss.

Undersøgelsesresultaterne bygger på 300 telefoninterview med danske, finske og norske strategiske beslutningstagere. Hver deltager har svaret på 21 spørgsmål. Undersøgelsen er gennemført i perioden fra ultimo august til ultimo september 2000.

Strategiske beslutningstagere er de personer i virksomhederne, der har det overordnede ansvar for virksomhedernes rejsepolitik - typisk en direktør, en økonomidirektør eller en travel manager.

Undersøgelsen er gennemført for forretningsrejsebureauet, Travis.com A/S

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008
  • Aller Media holder fast i overskud med fingerspidserne
Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Danske Rederier søger klimakonsulent til barselsvikariat

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Senior Porteføljemanager

Se flere jobs

Job

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge