MediaWatch

Nr. 1 på det mobile Internet

Den største succes på det mobile Internet findes i øjeblikket i Japan. For mindre end to år siden lancerede Japans største mobiloperatør DoCoMo sin mobile Internet service under navnet i-mode, og i dag abonnerer mere end 12 millioner mobilbrugere på tjenesten. Det er mere end en tredjedel af DoCoMo's i alt 30 millioner mobilbrugere - og hver dag får i-mode 50.000 nye abonnenter.

Hvis man sammenligner i-mode med WAP er der flere fordele. Blandt andet giver i-mode brugeren en konstant opkobling til Internettet, og der betales kun for forbruget af i-mode's forskellige tjenester. Desuden er der i i-mode indbygget et betalingssystem.

Det massive udbud af services hos i-mode kombineret med en fornuftig prisstruktur har gjort i-mode til en sand killer application tværs igennem det japanske samfund, hvor både forretningsmænd, husmødre og teenagere er blevet fanget af succes'en. Via nyligt indgåede aftaler med partnere i Europa og USA satser DoCoMo nu på at indtage nye markeder.

Læs artiklen om i-mode i nyhedsbrevet Mediawatch, som udkommer i dag.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs