MediaWatch

400 procent flere på TV websites

I Storbritannien har BBC.co.uk gennem længere tid været en af de mest populære websites. Flere end en million personer klikker sig hver måned ind på TV stationens udbud af informationer om de seneste nyheder, sport eller deres ynglings programmer. Blandt disse kan nævnes serier som Star Trek og Eastenders. Antallet af unikke besøgende steg med 33 procent fra 1.131.000 i oktober 1999 til 1.503.000 i august 2000. Antallet af unikke besøgende på den britiske Channel4.com er steget fra 271.000 i marts til 1.328.000 i august.

I Frankrig er den førende TV kanal TF1 og antallet af unikke besøgende på dennes website er næsten blevet fordoblet fra oktober 1999, hvor der var 137.000 besøgende til august 2000, hvor der var 267.000 besøgende. På TF1's website er der blandt andet forskellige underholdningstilbud, nyheder og baggrundsinformation om programmer som Who wants to be a Millionaire? Et andet populært TV website i Frankrig er M6.fr, der har oplevet en stigning af unikke besøgende på mere end 360 procent fra 47.000 i oktober 1999 til 216.000 i august 2000. På M6.fr's website forefindes der nyheder, en filmdatabase og informationer om stationens programmer, blandt andet er der forpremiere på de nye afsnit af X-files.

I Tyskland er stigningen af unikke besøgende steget med 385 procent fra oktober sidste år, hvor der var 204.000 unikke besøgende til august 2000, hvor der var 991.000 besøgende på RTL.de. Ifølge undersøgelsen besøgte brugerne RTL.de's website for at se nyheder, og de seneste programoversigter, men specielt for at følge med i verdensmesterskabet i Formel 1. Prosieben.de er det næstmest foretrukne website i Tyskland og tilbyder de seneste nyheder, online spil, chat-room samt baggrundsinformationer om TV programmerne. Her er der i alt 333.000 unikke besøgende, hvilket som nævnt gør websitet til et af Tysklands mest populære sites.

I Sverige har SVT.se og TV4.se begge gennem længere tid været særdeles populære websites. Begge sites besøges siden januar 1999 af ca. 10 procent af samtlige internetbrugere i den svenske befolkning. SVT.se's website tilbyder informationer om SV1 og SV2, samt daglige nyheder og havde i august 2000 391.000 unikke besøgende. TV4.se havde på samme tidspunkt 364.000 unikke besøgende og tilbyder daglige nyheder, sport, og kanalinformation med regionale nyheder og vejrudsigt.

Managing Director i Jupiter MMXI, Arielle Dinard, udtaler:
- Både Internettet og TV programmerne rapporterer om nyheder og events, når disse finder sted. Internettet tillader imidlertid, at folk kan deltage og give feedback med det samme. De logger sig på for at læse de seneste nyheder, diskutere de seneste udviklinger i deres favorit sæbeopera, få opskrifter eller endda for at være med til at afgøre udfaldet af programmer som BigBrother eller Stars In Their Eyes. Ved at udvide deres område til Internettet kan TV kanalerne tilbyde deres seere et mere omfangsrigt produkt og på samme tid styrke deres mærke.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Hovedpunkterne i det nye medieforlig

Der er lørdag landet et nyt medieforlig, som bla. indeholder en mindre procentdel af en ”moderniseret” public service-pulje til lydindhold, et styrket DR, et sænket titelloft og et krav om ordnede arbejdsforhold i medie- og filmbranchen. Opdateret.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs