MediaWatch

Ny offentlig indkøbsportal

Danmark bliver et af de første lande med en offentlig indkøbsportal på Internettet. Forskningsministeriet har netop udbudt opgaven med udvikling af en offentlig indkøbsportal i form af en projektkonkurrence og det forventes at portalen står klar i 2001.Det er meningen af de offentlige skal gå foran på e-handelsområdet i Danmark.

Det bliver i første omgang de statslige institutioner, er skal købe ind på portalen og senere resten af den offentlige sektor. Alle ministerområder skal således formulere en fælles indkøbspolitik, der skal sikre besparelser via elektroniske indkøb.

Staten køber ind for 22 milliarder om året og en netop afsluttet analyse af statens indkøb, der er foretaget af konsulentfirmaet KPMG, viser hvilke varegrupper, der egner sig til e-handel. Det vil i første omgang være disse varer, der vil blive solgt på portalen. Arbejdet med konceptudviklingen af portalen er resultatet af et tæt samarbejde mellem Forskningsministeriet, Finansministeriet, Økonomistyrelsen og Statens og Kommunernes Indkøbs Service A/S.

Etableringen af portalen til elektroniske indkøb er et af de initiativer, som regeringen sidste år lancerede i forskningsministeriets IT- og telepolitiske redegørelse til Folketinget. Initiativet har til formål at fremme e-handlen i Danmark og samtidig sikre billige og effektive offentlige indkøb ved, at statens institutioner går sammen om fælles indkøb.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs