MediaWatch

Digital reklamestrid i Sverige

Det MTG-ejedeViasat gjorde det for nogle uger siden klart, at man fra april 2001 vil opkræve et gebyr for, at seerne kan se TV3, ZTV og TV8 i det jordbaserede sendenet. Det bedømmes som et tilbageslag for jordnettet.

Anledningen til Viasats udspil er tabte reklameindtægter. Det svenske jordnet er underlagt svensk lovgivning. Viasats kanaler sender fra England og har i mange måneder været tvunget til sende sort skærm, hvor der ellers ligger reklamer i programmerne, skriver vision-media.se

Senda, selskabet der administrerer jordnettet, møder nu Viasats udspil med en frisk analyse fra analysevirksomheden Rikab, der viser, at 80 procent af de berørte seere gerne vil se kanalerne med reklame, men uden ekstra omkostninger. 5 procent synes, det er rimelig at betale 115 kroner pr. måned for at se kanalerne uden reklameafbrydelser i programmerne, mens 15 procent ikke ved, hvad de skal mene.

Såfremt Viasat kanalerne og TvDanmark1 inviteres med på det kommende danske jordbaseret sendenet, vil en tilsvarende problematik kunne opstå.

Mere fra MediaWatch

CNN varsler afskedigelser

En fyringsrunde, der vil finde sted denne uge, er blevet annonceret til medarbejderne i CNN. Ifølge CNN Business bliver den omfattende.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs