En del af Watch Medier

MediaWatchmandag30. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
06.10.2000kl. 12.04

Internettet centreret omkring storbyer

MediaWatch

For 3 år siden var prisen for at være opkoblet til Internettet betydelig højere end tilfældet er i dag, hvilket medførte at de personer, som anvendte Internettet i høj grad boede i storbyerne og enten primært var højere funktionærer og havde temmelig høje indkomster, eller var studerende som gratis benyttede uddannelsesinstitutionernes opkoblinger. I dag er brugen af Internettet stadigvæk centreret omkring de store byer i Danmark, men brugernes beskæftigelse og indkomstniveau er blevet meget mere nuancerede.

Forskellen i brugen af Internettet fordelt på amter viser, at der stadig er meget stor forskel på, i hvor høj grad borgerne i de forskellige dele af landet anvender Internettet. Der, hvor Internettet bliver anvendt mest, er Københavns og Frederiksberg Kommune, Roskilde Amt samt Bornholms Amt, hvor andelen af personer, som anvender Internettet, er over 65 procent. Det er måske lidt overraskende, at Bornholms Amt er så langt fremme, men når man kigger nærmere på tallene, fremgår det, at brugerne fra Bornholms Amt ikke er så frekvente brugere af Internettet.

På de følgende pladser kommer Københavns Amt, Frederiksborg Amt, Vejle Amt samt Århus Amt, hvor andelen af personer, som anvender Internettet, de 4 steder ligger mellem 60 og 65 procent. Helt i bund ligger Vestsjællands, Storstrøms, Fyns, Nordjyllands samt Viborg Amt, hvor andelen af brugere ligger under 55 procent. Kendetegnende for ovenstående er således, at brugen af Internettet i Danmark er meget koncentreret omkring København og til dels Århus.

Opgørelsen viser altså, at til trods for at prisen for at være opkoblet til Internettet er faldet markant og må siges ikke at udgøre nogen særlig tung post på budgettet, har det ikke rigtig formået at rykke brugen af Internettet ud i provinsen.

Ser man på brugen i Jylland fremgår det, at Nordjyllands Amt er et af de amter i Jylland, som anvender Internettet mindst. Faktisk er det kun 54 procent af befolkningen i Nordjyllands Amt, som anvender Internettet overhovedet. Nordjylland har traditionelt set haft svært ved at tiltrække IT-tunge virksomheder til regionen. Mindwork.dk's sponsorat af OL i Sydney på Danmarks Radio, som havde til formål at tiltrække højt uddannet arbejdskraft til det nordjyske IT-miljø er måske opstået i erkendelse af, at der mangler et fokus på det område.

Ser man på, hvor ofte brugerne i de forskellige amter anvender Internettet, er det også brugerne i hovedstaden, som anvender Internettet med højest frekvens. Således anvender 35 procent af befolkningen i Hovedstaden dagligt eller næsten dagligt Internettet, hvorimod det kun gør sig gældende for 17 procent af befolkningen i Sønderjyllands Amt. Med andre ord, er en stor del af heavy-userne koncentreret i Hovedstaden.

Ovenstående bevirker, at det er nemmere at ramme brugere i de store byer end brugere i landområder, når der køres reklamekampagne på Internettet. Når det så er sagt, er det naturligvis vigtigt, at der også eksponeres for brugerne i landområderne, det kræver bare en mere kvalitativ udvælgelse af de sites, som skal indgå i mediaplanen, hvilket der naturligvis bør tages med i overvejelserne, når en evt. reklamekampagne på Internettet planlægges.

For en dotcom-annoncør, som ønsker, at brugerne skal købe noget på websitet, er det dog en fordel at eksponere de brugere, som er flittige brugere af Internettet. Undersøgelser viser, at det kræver, at brugere har anvendt Internettet et stykke tid, inden en bruger køber på Internettet og evt. afgiver sine kreditkort-oplysninger.

De første køb, som foretages på Internettet af brugere, vil oftest være indkøb af kendte mærkevarer, eller via kendte udbydere. Det kunne f.eks. være indkøb af CD'er på Fona's website, hvor risikoen for at købe er begrænset, da man jo altid kan få byttet CD'en i den nærmeste FONA butik, såfremt der skulle være fejl og mangler ved varen. Det beror derfor meget på de målsætninger, som er opstillet og de målgrupper, som er identificeret, hvorledes en reklamekampagne skrues sammen.

Der er i dag ikke mulighed for at segmentere efter geografiske karakteristika, når der indkøbes reklameplads hos de kommercielle websites, og det problem lader sig sandsynligvis kun løse, såfremt brugeren har registreret sig og afgivet de geografiske informationer, som er nødvendige. Indtil da må vurderingerne bero på vores erfaringer, samt de data vi har til rådighed.

I fremtiden kan det forventes, at den geografiske skævhed udlignes, da der er mange ting, der taler for, at penetrationen burde være højere i landområder end i byerne, da byboerne har kortere afstand til alle serviceudbud og butikker. Folk på landet bor længere fra al ting og vil dermed have større fordel af at handle over Internettet, ordne bankforretninger og søge informationer om, eksempelvis hvilke bøger der er udlånt på bibliotekerne i de større byer. Med andre ord må man forvente, at den procentvise penetration i landområderne vil nærme sig penetrationen i byerne i løbet af den kommende tid. De er måske bare lidt længere om at tage den "nye" teknologi til sig.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Pr/bauer Media Group
Radio

Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige

Det internationale radioselskab, der i Danmark står bag kanaler som Nova og The Voice, skal ”strømline” selskabet i Sverige.
  • Bauer Media udpeger driftsdirektør fra egne rækker
  • Norske medier opgraderer radiomåling hos Nielsen

For abonnenter

Norsk-ejede Bring søger nu flere pakkeshops, efter Postnord har skåret 200 butikker fra i | Foto: Jens Hartmann
Aviser

Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding

Foto: Ida Marie Odgaard
Digital

Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder

For abonnenter

Stig Møller Christensen er digital og kommerciel direktør på TV 2. | Foto: TV 2 / Miklos Szabo
TV

TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

For abonnenter

Foto: Kmd / Pr
Navne

KMD ansætter ny pressechef

For abonnenter

Seneste nyt

  • Digitaliseringspulje åbner for små og mellemstore virksomheder – 11.20
  • Dao-konkurrent vil udvide med flere pakkeshops efter Postnord-melding – 10.44
  • Bauer Media varsler nedskæringer i Sverige – 10.05
  • KMD ansætter ny pressechef – 09.17
  • TV 2 har succes med indsats mod deling af kodeord – 08.17
  • Facebook-ejers ledelse sporer fremgang efter hårdt 2022 – 07.32
  • Berlingske sagsøgt for foto med valmue-maleri i baggrunden – 07.10
  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Life science journalist

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge