MediaWatch

Forbrugerne har talt

Internettets musikpirater kan ikke stoppes. Markedsanalytikere fra Forrester research er i en aktuel analyse kommet til det resultat, at hverken domme eller kopibeskyttelse kan forhindre websider som Napster i at udbrede kopibeskyttet materiale. Ifølge Forrester er det ikke kun pladeindustrien, der de næste år vil tabe store summer - men også den traditionelle forlagsindustri.

Ifølge Forresters undersøgelse, "Content Out of Control", vil musikindustrien tabe 3,1 milliarder dollar op til 2005 og forlagsbranchen 1,5 milliarder dollar, hvorimod filmindustrien vurderes til at have mere tid til omstilling og planlægning af en nye strategier i forhold til Internettet.

- Forbrugerne har talt. Det er fuldstændig lige meget om de traditionelle medier mener, at det Napster foretager er ulovligt eller i orden. De må nu til at indstille sig på, at bekæmpe websider som Napster med dets egne midler, siger Forrester-analytiker Eric Schreier til Die Welt. Han understreger, at musikindustrien må udvikle ordentlige internettjenester i formater og forretningsmodeller som forbrugerne ønsker.

Kopibeskyttelse hjælper ikke meget i Internet-land ifølge Schreier. Det vil ikke kunne forhindre online udbredelsen af fx musik. Det kræver blot én person, der er i stand til at knække sikkerhedsbarrieren for derpå at fordele indholdet ud på Internettet for at sætte hele sikkerhedssystemet ud af spil, forklarer Schreier.

I denne uge afgøres Napsters fremtid.

Mere fra MediaWatch

Aller Media-topchef om nedlæggelse af printmagasin til unge: "Tiden er moden"

Næste år ville ”Vi Unge” som printmagasin være fyldt 60 år. Men fra årsskiftet er den trykte version af magasinet til teenagepiger fortid. Topchef i Aller Media kalder det en ”meget logisk beslutning” og forklarer samtidig, hvad der ligger bag en række andre, større ændringer i Aller Medias redaktionelle setup.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs