MediaWatch

Ericsson planlægger 4G teknologi

Mens teleoperatørerne endnu arbejder på at få styr på den finansielle byrde associeret med købet af tredje generations mobillicenser, har det svenske selskab meddelt, at det har startet planlægningen af en fjerde generation. Den nye generation vil i lighed med anden generation repræsentere et kvantespring i Internet adgangshastighed samt billedkvalitet, skriver Financial Times.

Hakan Eriksson, selskabets researchchef, siger til Financial Times, at fjerde generation vil kunne bringe hastigheden op på 50 gange det af tredje generation. Mens 3G netværkene vil øge hastigheden til 2 megabit per sekund, godt 200 gange hurtigere end det i dag er muligt, vil 4G altså kunne nå op i nærheden af 100 megabits. Samtidig vil billedgengivelsen blive væsentligt forbedret, hvilket dermed skulle skabe en mere virkelig fornemmelse.

Ericssons siger, at den typiske "lead time" for mobilsystemer er omkring ti år og påpeger i den forbindelse, at selskabet påbegyndte planlægningen af tredje generation i 1991, endnu mens anden generation af GSM netop var startet. Selskabet forudsiger, at den nye generation vil være operationel omkring 2011, og at det vil blive bygget på anden fase af 3G, når alle netværkene vil være baseret på Internet protokol telefoni.

Hakan Eriksson forudsiger ligeledes, at selv om den nye generation vil kunne bygges ind i 3G telefonspektret, så vil den forhøjede kapacitet med stor sandsynlighed kræve endnu mere spektrum. Dette vil betyde, at operatørerne endnu en gang må investere i udstyr og services for at benytte teknologien.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs