Europas teenagere bliver den næste store bølge af online købere. De accepterer ikke hvad som helst, og der skal gøres en ekstra indsats for at skabe hjemmesider, som appellerer specielt til denne målgruppe. Ikke mindst er det teenagepigerne, som er ivrige efter at shoppe på Internet.
Det er konklusionen af en ny analyse, som er foretaget blandt teenagere i mere end 12 forskellige lande i Europa. Analysen - "Euroteens Online: Capturing the Market" - er udarbejdet af fremtidstænketanken The Intelligence Factory, der hører til den store Young & Rubicam kommunikationskoncern.
Analysen viser, at det er fejlagtigt at tro, at teenagere på Internettet primært er amerikanere eller i det mindste europæere, som prøver at ligne deres amerikanske fætre og kusiner i indkøbsvaner og smag. Men Internet bliver i stærkt stigende grad præget af europæisk kultur. Det gælder ikke mindst for europæiske teenagere, der overfører deres egne smag og væremåde til det nye medie.
- De europæiske teenagere har penge, online-adgang og lysten til at købe ind på Internet. Men det er vigtigt, at man ikke glemmer sit lokale udgangspunkt, hvis man vil have fat i denne attraktive målgruppe. Hele 67 procent af drengene og 47,1 procent af pigerne i Euroteens studiet synes nemlig, at Internettet er for amerikansk, understreger strategisk planner Sofie Svarre, Young & Rubicam Copenhagen.
Læs hele artiklen på www.mediawatch.dk under "artikler".
Mere fra MediaWatch
Radio- og podcastplatforme håber på mere fair konkurrence med ny støttemodel
Public Service Puljen og Innovationspuljen bliver åbnet for, at der kan søges støtte til lyd - og det er et vigtigt skridt, lyder det fra en række lydproducenter. Mens Podimo ”helt sikkert” vil søge, afventer Radio ABC og Zetland de endelige støttekriterier. Egmont ser nyt forretningspotentiale i aftalen.