MediaWatch

Skidt år for kommercielt TV

En analyse foretaget af mediabureauet Initiative Universal viser, at de store problemer med manglende ledig reklametid koster TV-stationerne indtægter i størrelsesordenen 30-40 millioner kroner.

IUM's prognoser viser også, at TV-markedet samlet set igen taber markedsandele primært i forhold til Radio og Internet. TV-mediets stigningstakst forventes kun at være 2-3 procent, hvilket er på niveau med inflationen, og da markedet er oppe med 5-7 procent, må TV for andet år i træk se markedsandelen falde. Den store taber bliver TV 2, som kunne afvikle større omsætning, hvis ikke reklamelageret var fyldt op, som det har været tilfældet i august, september og oktober samt i store dele af foråret.

Hvad gik galt, spørger mediabureauet Initiative Universal?. Først overraskede danskerne med at se mindre TV, og da faldet udgjorde niveauer på 8-12 procent afhængig af aldersgruppen, opstod der øjeblikkeligt mindre reklamelagre. Forklaringen på dette fald skal efter bureauets mening i højere grad ses i lyset af skiftet i TV-meter panelet (pr. 1. januar 2000) end i et reelt fald.

Men da systemet er afregningsfundamentet, ændrer det ikke ved dette forhold. Samtidig førte TV 2's nye priser og betingelser til markante prisfald - for nogle annoncører helt op til 15-20 procent. Disse to forhold i kombination udgjorde en "farlig cocktail" for TV 2, trods pæne stigninger i markedsandele hen over året.

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs