MediaWatch

e-kunder søger produktinfo

Det har været nævnt, at danskerne ikke har en postordrekultur, at vi er nervøse for sikkerheden på Internettet, eller at butiksstrukturen i den fysiske verden er så udbygget, at der ikke er plads til e-handel.

Sammenligner man danskerne med internetsurfere i udlandet, er danskerne de mest flittige til at benytte Internettets e-handels sites. Knap 31 procent af de danske surfere over 16 år har i andet kvartal 2000 besøgt en e-handels site.

Derimod har kun 11 procent af de danske surfere foretaget indkøb. Ser man på udbydernes evne til at konvertere besøg til køb svarer det til, at 35 procent af de besøgende køber en vare i en online-butik.

Hvis det antages, at de 31 procent af butikkernes besøgende har haft intention om at købe, må 35 procent anses for lavt, ud fra en købmands princip om ikke at lade kunden forlade butikken uden at købe.

Sammenlignet med udlandet er en købsandel på 35 procent lavt. Den tilsvarende andel er for Sverige 55 procent, Norge 44 procent, UK 64 procent og Tyskland 56 procent.

Læs hele artiklen fra ACNielsen eRatings i Mediawatch, nyhedsbrevet om Internettet nummer 4.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Børsen undersøger mulig coronasnyd i egne rækker, lovforslag om ændring i ophavsretten debatteres og der er landet et væld af rapporter om mediers vilkår. Få overblik over ugens vigtigste begivenheder i Mediedanmark her.

Seneste nyt

Se flere jobs