MediaWatch

SOL er overvurderet

Handelen mellem Lycos og Spray Network viser ifølge Pontus Herin, fra analytikervirksomheden Redeye, at Spray vurderes lavere end konkurrenten SOL (Scandinavia Online), skriver Vision Media. Spray blev således købt for 5,7 milliarder svenske kroner, mens SOL - hvis aktier handles både i Oslo og Stockholm - i dag er vurderet til cirka 7 millioner svenske kroner.

I betragtning af, at Spray Network findes i en lang række lande i Europa, mens SOL kun findes i Norden, vurderer Pontus Herin, at prisen for Spray næppe var for lav, men at SOL derimod nok er for højt vurderet. Herin vurderer, at Spray gik med til handelen, fordi virksomheden befandt sig i en vanskelig finansiel position og med blandt andet Bertelsmann som ny ejer har fået en stærk medie-ejer i ryggen, hvilket bliver mere og mere vigtigt.

Finansdirektør hos SOL, Thomas Ranje, udtaler til svenske Ekonomi24, at prisen for Spray bør ses i lyset af, at Spray ikke er nummer ét på nogen af de markeder, som de opererer på.

- Man får en "præmie" for at være størst på markedet eller en stærk nummer to, siger Ranje og henviser til, at SOL er størst i Sverige og Norge samt nummer to i Danmark.

Thomas Ranje er ikke i tvivl om, at handlen mellem Lycos Europe og Spray er ensbetydende med, at SOL får en meget stærk konkurrent i Norden. Af samme grund vil SOL på sigt også blive en del af en større sammenhæng, siger Ranje.

Mere fra MediaWatch

Top 20: To premierer strøg til tops

En sæsonpremiere på DR1 og en programpremiere på TV 2 trak flest seere til flow-tv i sidste uge, mens DR's seneste søndagsdrama havde det sværere.

Seneste nyt

Se flere jobs