MediaWatch

SOL er overvurderet

Handelen mellem Lycos og Spray Network viser ifølge Pontus Herin, fra analytikervirksomheden Redeye, at Spray vurderes lavere end konkurrenten SOL (Scandinavia Online), skriver Vision Media. Spray blev således købt for 5,7 milliarder svenske kroner, mens SOL - hvis aktier handles både i Oslo og Stockholm - i dag er vurderet til cirka 7 millioner svenske kroner.

I betragtning af, at Spray Network findes i en lang række lande i Europa, mens SOL kun findes i Norden, vurderer Pontus Herin, at prisen for Spray næppe var for lav, men at SOL derimod nok er for højt vurderet. Herin vurderer, at Spray gik med til handelen, fordi virksomheden befandt sig i en vanskelig finansiel position og med blandt andet Bertelsmann som ny ejer har fået en stærk medie-ejer i ryggen, hvilket bliver mere og mere vigtigt.

Finansdirektør hos SOL, Thomas Ranje, udtaler til svenske Ekonomi24, at prisen for Spray bør ses i lyset af, at Spray ikke er nummer ét på nogen af de markeder, som de opererer på.

- Man får en "præmie" for at være størst på markedet eller en stærk nummer to, siger Ranje og henviser til, at SOL er størst i Sverige og Norge samt nummer to i Danmark.

Thomas Ranje er ikke i tvivl om, at handlen mellem Lycos Europe og Spray er ensbetydende med, at SOL får en meget stærk konkurrent i Norden. Af samme grund vil SOL på sigt også blive en del af en større sammenhæng, siger Ranje.

Mere fra MediaWatch

Tidligere Loud-direktør lancerer nyhedspodcast

Pengene til lanceringen af projektet er de tre måneders løn, som Rasmus Mark Pedersen fik efter at være blevet fyret fra det tidligere Radio Loud. Om et halvt år skal podcasten have økonomi til at ansætte flere medarbejdere.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs