En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag2. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
22.09.2000kl. 12.33

Det interaktive TV-marked i Danmark

MediaWatch

Men står det til de fire store distributører af TV på det danske kabel- og satellit-TV marked, vil de kommende 12-18 måneder demonstrere en række nye initiativer.

På parabolmarkedet findes Viasat og Canal Digital og inden for kabel-TV domineres markedet af Telia Stofa og Tele Danmark Kabel TV. Foreløbigt ser det dog ud til, at de fire aktører vil dele sig op i to forskellige måder at anskue tingene på, og det betyder, at vi i den kommende tid vil opleve forskellige tilgange til begrebet interaktivt TV.

På parabolmarkedet er Viasat og Canal Digital i fuld færd med at udvikle og lancere nye interaktive applikationer, der vil søge at lægge sig i forlængelse af det nuværende programudbud. Der kan for eksempel være tale om at kunne vælge mellem forskellige simultant udsendte fodboldkampe, der kan være tale om at kunne tippe på forskellige udfald under fodboldkampe, der kan være tale om at søge yderligere programinformation og videoklip fra en række TV-kanaler.

Idéerne er mange, og vi vil se nogle af de første bud i løbet af efteråret. Variationer på dette marked kan være dedikerede TV-kanaler, som tilbyder interaktive shopping applikationer med mulighed for at handle de produkter, der vises på skærmen. Dette gælder for eksempel den nye TV-kanal.

Både Viasat og Canal Digital lægger stor vægt på interaktivt TV, idet de ser en portallignende indgang til det fremtidige TV-forbrug, hvor seerne vil starte TV-kigningen med at orientere sig via en avanceret programtjeneste. Den giver foruden adgang til alle de traditionelle TV-kanaler også mulighed for at navigere rundt i de interaktive menuer, som Viasat og Canal Digital er ved at udvikle.

Begge aktører vil anvende telefonlinien som returkanal. Hverken Viasat eller Canal Digital har erklærede planer om at kunne tilbyde Internetadgang via satellit. Tværtimod ser de TV-mediet som familiens underholdningsakse, som sagtens kan tilbyde seerne mange af de samme muligheder som Internettet, og samtidig give seerne en større brugervenlighed i forhold til de interaktive muligheder.

Hvis Canal Digital og Viasat skal blive i stand til at tiltrække tilstrækkelig mange nye kunder, kræver det dog uden tvivl, at kunderne vil stille sig tilfredse med den noget mere laid-back form for interaktivitet, som TV-mediet kan tilbyde.

En noget anden tilgang til interaktivitet end den Canal Digital og Viasat repræsenterer, findes hos de store kabel-TV selskaber Telia Stofa og Tele Danmark Kabel TV. Begge er i færd med at tilbyde mere båndbredde og returkanaler, så det bliver muligt at kunne levere både højhastighedsinternet samt egne bredbåndsportaler.

Faktisk har Telia Stofa allerede for lang tid siden lanceret Internet på kabel-TV, hvilket man indtil videre har gjort på bekostning af at introducere en digital set top boks i nettene. Det betyder færre TV-muligheder og færre TV-kanaler, men til gengæld kan kunderne så anvende dele af kapaciteten på deres kabel-TV forbindelse til en Internetforbindelse.

Hos Tele Danmark Kabel TV har lanceringen af Selector boksen været et forsøg på at introducere interaktivt TV, men vurderet ud fra nye tiltag på boksen, synes de oprindelige ambitioner om boksens massive udbredelse at være noget aftaget. For eksempel er der i år næsten ikke blevet introduceret nye interaktive tjenester på Selector boksen, og Tele Danmark Kabel TV synes nu mere og mere at hælde til et holdningsskifte, hvorunder den fremtidige kundevækst skal hentes som udbyder af produkter inden for højhastighedsinternet. Og derved er man på samme strategi kurs som konkurrenten Telia Stofa.

Det skal nævnes, at udviklingen på det danske parabol- og kabel-TV marked i høj grad har ligheder med de internationale tendenser. I Storbritannien, hvor digital-TV og interaktivt TV er meget langt fremme, antydes således et tilsvarende paradigme. Hos paraboludbyderen BskyB tror man på kort sigt ikke, at TV og nettet vil konvergere, og det er derfor nødvendigt at tilbyde seerne en anderledes form for interaktivitet end Internettets. Interaktive applikationer skal udspringe fra TV-miljøet, og BSkyB har lige frem introduceret begrebet lazy interactivity som en slags overskrift for flere af de interaktive produkter. Omvendt er kabel-TV selskaberne mest opsatte på at kunne levere Internetforbindelser til kunderne.

I USA er der endnu større forventninger til det interaktive TV-marked. Se skemaet. De første velkvalificerede estimater for fremtiden inddeler markedet i tre primære omsætningsområder: Abonnement, reklamer og e-handel. I starten vil markedet bestå af blandt andet abonnementslignende interaktive tjenester, som seerne betaler for at få adgang til. I takt med at flere og flere seere får adgang til de interaktive muligheder, opstår der også et større marked for interaktive reklamer. E-handel vil over tid blive det mest værdifulde marked, når seerne i stigende omfang begynder at handle via set top boksen.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Screenshot
Ugeblade & Magasiner

Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter

Musikmediet har tredoblet abonnementsbasen, mens slunkne annonceindtægter har rettet sig. Gaffa ser dog først ind i muligt overskud fra 2024.
  • Medier kritiserer Medienævnet efter afslag på mediestøtte
  • Chefredaktør forlader Gaffa

For abonnenter

Republikaneren Mike Gallagher er medlem af Repræsentanternes Hus i USA er formand for et udvalg for kinesiske anliggender. | Foto: Alex Brandon/AP/Ritzau Scanpix
Digital

Republikaner vil forbyde TikTok i USA

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

VG udvikler transskriberingsværktøj

For abonnenter

Foto: Laure Andrillon/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
TV

Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere

Foto: Uffe Weng/dr
Digital

Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex

For abonnenter

Seneste nyt

  • Republikaner vil forbyde TikTok i USA – 09.20
  • Gaffa har kurs mod 10.000 betalende abonnenter – 08.25
  • Youtube slukker for annoncer hos danske kristne influencere – 08.18
  • Meta halverede overskud i sidste kvartal af 2022 – 07.25
  • Viaplay lander hollandsk distributionsaftale på streaming – 07.05
  • Podimo indgår partnerskab om distribution med Oister – 1. feb.
  • VG udvikler transskriberingsværktøj – 1. feb.
  • Danske Medier sætter strøm til nye features i Podcastindex – 1. feb.
  • Geelmuyden Kiese finder ny skandinavisk chef for public affairs – 1. feb.
  • Schibsted lukker sammenligningsportal uden for Skandinavien – 1. feb.
  • Den danske medietop halter efter andre nordiske lande i arbejdet med ligestilling – 1. feb.
  • Politiker har separat telefon til Tiktok: Frygter datahøst – 1. feb.
  • Podimo ansætter produktdirektør og vækstchef fra techtop – 1. feb.
  • Postnords danske forretning giver stort underskud i 2022 – 1. feb.
  • Russisk domstol idømmer kritisk journalist otte års fængsel – 1. feb.
Flere nyheder

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Watch Job

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

  • Head of Business Development

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

Se flere jobs

Job

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge