MediaWatch

AltaVista indtager Danmark - på dansk

Den nye danske søgemaskine fra AltaVista bliver dansksproget med danske informationer. Målet er at blive den førende site i Danmark og resten af Europa. Lanceringen af den nye søgemaskine er del af en global lancering i 35 europæiske lande. I Danmark bruger ca. 60 procent af alle internetbrugere AltaVista som søgemaskine, hvilket er en halv million danskere.

Grunden til at AltaVista opretter et dansk site, er en formodning om, at danskere gerne vil finde danske sites med dansk indhold og have informationerne præsenteret på dansk. Men også at sikre at AltaVista kommer dybt nok ned i lagene, hvilket er lettere med lokal tilstedeværelse. Det internationale indeks bliver også tilgængeligt fra den danske site. Derfor bliver det ikke nødvendigt at skifte i mellem altavista.dk og altavista.com.

Ifølge AltaVista vokser Internettet med utrolig høj hastighed, hvor Europa i øjeblikket er det hurtigste voksende marked for Internettet. På nuværende tidspunkt bruger folk mindst ligeså meget tid på Internettet, som de bruger på at se TV. Det er årsagen til, at AltaVista interesseret i at være lokalt tilstede på det europæiske marked.

Der er i dag 1,1 milliarder forskellige sider information på Internettet, og antallet vokser i et tempo, de færreste kan følge med i. Heraf foregår ca. 30 procent af væksten i Europa. AltaVista forventer, at der vil være 100 milliarder sider information på Internettet indenfor de næste fire til fem år, derfor mener de, at tilstedeværelsen af gode søgemaskiner vil blive en nødvendighed.

Ifølge en undersøgelse udført af Jupiter Communications, vil de fleste, når de skal anskaffe et produkt, søge efter information på en søgemaskine. Den største aktivitet på Internettet er at sende e-mail, hvorefter søgning efter information er den næsthyppigste aktivitet og søgning efter produktinformation er den tredje mest populære aktivitet på Internettet.

Undersøgelsen viser også, at det primært er det attraktive forbrugersegment af beslutningstagere, som søger information på AltaVistas site. Derfor understreger AltaVista vigtigheden af, at annoncører tænker over hvilken type annoncering deres målgruppe bryder sig om - samt regelmæssigt skifter bannere ud.

I februar havde AltaVista ca. 3 millioner page-views om dagen. Antallet er nu steget til 9 millioner om dagen. I Europa er AltaVista den fjerde mest populære site og kendt af de fleste i Europa.

Mere fra MediaWatch

Top 20: To premierer strøg til tops

En sæsonpremiere på DR1 og en programpremiere på TV 2 trak flest seere til flow-tv i sidste uge, mens DR's seneste søndagsdrama havde det sværere.

Seneste nyt

Se flere jobs