MediaWatch

Lavpris frem for sikkerhed

En undersøgelse foretaget af Jupiter Communications i samarbejde med det europæiske analysefirma Ipsos viser, at hvis europæiske Internet shoppere skal motiveres til at købe flere produkter via Internettet, så er lavere priser en bedre motivationsfaktor end forbedret sikkerhed omkring kreditkort-numre og andre personlige oplysninger.

Således gav 57 procent af de adspurgte Internet shoppere udtryk for, at de satte lavere priserne i højsædet, mens 42 procent i højere grad ville lægge vægt på forbedret sikkerhed omkring Internet handel. I Skandinavien angav hele 62 procent af brugerne lavere priser som deres primære motivationsfaktor, mens tallet for England og Tyskland var 50 procent. Mark Mulligan fra Jupiter tolker tallene som et tegn på, at de europæiske Internet shoppere er ved at have overvundet frygten for at handle på Internettet.

Undersøgelsen viser også, at især folk, der bruger meget tid på Internettet, fokuserer mest på prisen frem for sikkerheden, mens det modsatte gør sig gældende for folk, som bruger mindre tid på Internettet.

Skandinavien har ifølge undersøgelsen mange erfarne Internet brugere, som bruger meget tid på informationsrelaterede websites. For eksempel har 40 procent af de skandinaviske brugere besøgt websites med sundheds- og helbredsoplysninger, mens dette tal i England, Tyskland og Frankrig kun er 17 procent. Og 26 procent af de skandinaviske brugere anvender Internettet til bankforretninger, mens gennemsnittet i de øvrige lande ligger på 14 procent.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Salg af Chapter, sparerunde hos Sjællandske, nyt fra magasinbranchen samt forhandlinger i produktionsbranchen er blandt de større sager, der rullede ind i ugens løb i Mediedanmark. Få et overblik med denne uges briefing.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs