En del af Watch Medier

MediaWatchsøndag29. januar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
11.09.2000kl. 01.00

Boo.com forklarer fiasko

MediaWatch

Under programpunktet "Lessons learned from B2C shake-out" delte tidligere teknisk chef for Boo.com, Tristan Louis, ud af de erfaringer, som Boo.com gjorde sig i forbindelse med etableringen og den efterfølgende lukning af Boo.com.

Tristan Louis pegede på fem punkter, som efter hans opfattelse var de afgørende for Boo.com's skæbne - "why Boo.com failed":

- For det første var forventninger til Boo.com spændt til bristepunktet - ikke mindst som følge af de store summer, Boo.com anvendte på udvikling af tjenesten. -Store penge giver store forventninger, som kan være vanskelige at opfylde, sagde Tristan Louis.

- For det andet blev der fra Boo.com's side sat for store krav til teknologien - krav som ikke blev opfyldt. For eksempel forventede Boo.com på baggrund af indhentede analyser, at udbredelsen af bredbånd ville ske langt hurtigere, end den efterfølgende har vist sig at gøre.

- For det tredje var efterspørgslen efter varer hos Boo.com mindre end forventet. Igen havde analyser udarbejdet for Boo.com spået et langt større markedspotentiale, end der i praksis viste sig at være.

- For det fjerde planlagde Boo.com at gøre for mange ting på en gang. For eksempel forsøgte Boo.com at ramme det amerikanske og europæiske marked på én gang.

- Og for det femte var man hos Boo.com for sløve til at rette fejl. Dette hang blandt andet sammen med, at beslutningsprocesserne hos de 450 ansatte var for bureaukratiske og langsommelige.

På baggrund af disse forklaringer på Boo.com's fiasko anførte Tristan Louis en række erfaringer vedrørende opstart af en dot.com, som han ønskede at viderebringe:

Det er blandt andet vigtigt at bevare fokus og satse på en realistisk roll-out plan. Boo.com ville for meget på en gang, hvilket var medvirkende årsag til de mange vanskeligheder med at manøvrere Boo.com's opstart og udvikling.

Desuden var det Tristan Louis's erfaring, at "hype kills". De enorme forventninger til Boo.com opstod blandt andet på baggrund af en omfattende mediedækning måneder før Boo.com gik i luften. Sådanne opskruede forventninger kan være med til at ødelægge oplevelsen af det endelige produkt.

Det er endvidere af afgørende betydning, at teknikken fungerer upåklageligt og kan bære selv uventede store besøgsantal.

Det er tillige en god ide at skabe gode relationer til de offentlige myndigheder med henblik på hjælp omkring skatte- og momsforhold og andre lovgivningsområder af vital betydning for en grænseoverskridende service.

Endelig vurderede Tristan Louis, at en af Boo.com's store fejltagelser var manglen på kommercielle partnerskaber. Boo.com blev således udviklet selvstændigt fra bunden med hjælp af konsulentvirksomheder, men Tristan Louis anbefalede enhver dot.com virksomhed at indgå så mange strategiske partnerskaber som muligt med henblik på effektivt at udnytte de enkelte partnerskabers styrke.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Foto: Jens Hartmann Schmidt/Ritzau Scanpix
MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

JP/Politikens Hus’ første driftsunderskud siden 2008, strategiændringer i TV 2, kritik af Medienævnets afgørelser om støtte og hårde kår på dansk annoncemarked. Få overblik over medieugen her.
  • 24syv-direktør trækker i land efter fremlægning af "forkerte" lyttertal
  • Medierapport viser markant stigning i unges brug af Tiktok

For abonnenter

Foto: Jens Dresling
Aviser

JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008

For abonnenter

Foto: Casper Dalhoff
Navne

Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner

For abonnenter

Foto: Emil Agerskov
Medienyt

Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører

For abonnenter

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

Seneste nyt

  • Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om" – 27. jan.
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 27. jan.
  • Chefredaktør for Fyns Amts Avis rykker til redaktørpost på Jyllands-Posten – 27. jan.
  • Dansk Folkeparti bandlyser brug af Tiktok på arbejdstelefoner – 27. jan.
  • Mikkel Bjørn bliver Dansk Folkepartis medieordfører – 27. jan.
  • JP/Politikens Hus ramt af modvind og indkasserer første driftsunderskud siden 2008 – 27. jan.
  • Britisk universitet etablerer podcastcenter og uddannelse – 27. jan.
  • Salg af digitale annoncer får et løft af usikker økonomi i 2023 – 27. jan.
  • Ny kommerciel chef skal hæve Folkeskolens digitale indtjening – 27. jan.
  • Amazon Prime Video næsten fordobler brugerantallet i Norge – 27. jan.
  • Danmarks Filmakademi udliciterer sekretariat – 27. jan.
  • Polen afviser at reducere moms på bøger – 27. jan.
  • Podcasts, video og unikt indhold skal lokke flere til Ekstra Bladet+ – 27. jan.
  • TV 2-direktør: Kræver stort arbejde at konstatere bevidst logindeling – 27. jan.
  • Ny pressechef vil gøre ALK mere attraktivt for nye medarbejdere – 27. jan.
Flere nyheder

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Watch Job

  • Revisor med minimum et par års erfaring

  • Regnskabs-/økonomichef

  • Product Owner – vær med til at forvalte IT-systemer midt i den grønne omstilling

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Forvaltningsservicechef i Vestforbrænding

Se flere jobs

Job

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • TV 2 søger velskrivende digital journalist

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Life science journalist

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Mediejob
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge