MediaWatch

UMTS ændrer producenters konkurrencevilkår

Verdens cirka 500 millioner mobilbrugere skal have skiftet deres GSM-mobiltelefoner ud, hvis de vil have adgang til at benytte UMTS-systemets mange nye muligheder. Dertil kommer, at markedet forventes mere end fordoblet til omkring én milliard brugere i løbet af de næste to til fire år.

Stillingen mellem verdens producenter af mobiltelefoner har over de seneste 10-15 år skiftet flere gange. Blandt andet har finske Nokia, der i begyndelsen af 1990-erne var en næsten ubetydelig udbyder på verdensmarkedet, overtaget førerpositionen fra amerikanske Motorola.

Når verden går over til tredje generations mobiltelefoni, UMTS, kan det fremtidige markeds høje vækstrater, ændrede konkurrencevilkår og uforudsigelighed resultere i at stillingen igen skifter, eller at helt nye markedsindtrængere vinder væsentlige markedsandele.

Spørgsmålet er, hvordan fremtidens marked for mobiltelefoner vil forme sig, og hvem der bliver de dominerende producenter af mobiltelefoner.

Læs mere i Mediawatch, nyhedsbrevet om det digitale medier nummer 58, som udkommer fredag den 8. september 2000.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

I JP/Politikens Hus har aviserne afsluttet forhandlingerne om afskedigelser, og samtidig er opsigelser blevet annonceret på flere andre adresser i Mediedanmark. En længe ventet aftale med Netflix landede, og i Norge er en global podcasttrend, som DR følger tæt, blevet tydelig. Få overblikket her.

Klumme: Censur af sociale medier styrer mod at været reguleret af annoncører

Der er de seneste år er der taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs